Skolvalet bör inte avskaffas, men det bör bli enklare och mer rättvist. Dagens system har blivit en djungel där färre barn i slutändan kommer in på skolan de helst vill gå på. Skolvalet gynnar också barn till välbärgade föräldrar med hög systemförståelse, skriver flera debattörer.
Den nya skoltrenden med ”lågaffektivt bemötande” har fått förödande konsekvenser. Våld och hot har ökat. Elever som beter sig illa måste få se konsekvenser, inte bemötas av passiv acceptans, skriver Emma Jaenson på ledarplats.
Studiestartsstödet infördes 2017 och ska vara vägen till jobb för de som står långt ifrån arbetsmarknaden och som saknar utbildning på grundskole- eller gymnasienivå. Att redan stoppa stödet är att kasta ut barnet med badvattnet, skriver Lena Micko, ordförande (S) Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).
Svenska politiker vill gå - springa - före och göra svensk skola världsbäst på digitalisering. Eleverna blir försöksdjur i ett vilt experiment. Det kan gå helt åt skogen - igen, skriver Ann-Charlotte Marteus på ledarplats.
Under mandatperioden kommer regeringen att stärka skolans kunskapsfokus med en nationell plan för trygghet och studiero. Till exempel kommer vi att införa mobilförbud under lektionstid och göra det enklare att omplacera eller stänga av elever som har hotat eller utsatt andra för våld, skriver Anna Ekström (S), m.fl.
I den reviderade läroplanen som träder i kraft i sommar lyfts vikten av digital kompetens fram. Det är något helt annat än mer skärmtid, skriver Kjell Hedwall, Skolverket, i en replik.
Det är viktigt att de många miljoner som läggs på digitaliseringen i förskolan hanteras på rätt sätt så att detta blir en investering för barnen och för Sverige, skriver Susanne Kjällander, filosofie doktor, i en replik.
Av de 50 forskare jag har granskat har 24 tagit emot pengar av företag som tillverkar adhd-medicin. Att sponsrade forskare är mer benägna att presentera resultat som är positiva för medicinen är välkänt, skriver journalisten och författaren Katarina Bjärvall i ett svar till Kjell Häglund.
Vi kan inte ha en lagstiftning som skapar rädda lärare och rektorer som inte vågar agera på grund av att de riskerar att bli anmälda. När de ingriper mot stökiga elever måste de känna samhällets stöd, skriver Roger Haddad (L).
En lärare borde aldrig behöva hantera en situation med en elev som går över styr. Ändå händer det. Min uppgift är då driva elevens ärende – med gällande lagstiftning och praxis som stöd, skriver Barn och elevombudet (BEO) Caroline Dyrefors Grufman.
Skolorna använder grupparbeten som undervisningsmetod men eleverna gillar dem inte. Det är anmärkningsvärt att de får lära sig så lite om hur man samspelar i grupp. De behöver kunskapen när de ska ut i arbetslivet, skriver författaren och föreläsaren Pia Moberg.