Den svenska förskolan är på väg mot en katastrofsituation med allt färre utbildade pedagoger i allt större barngrupper, skriver Mimmi von Troil, vd, FSO.
Trots ansatser för att rekrytera och behålla fler kvinnor inom den högre utbildningen kvarstår problemet med stora könsskillnader, skriver företrädare för Sveriges unga akademi.
Flickor med autism får sin diagnos betydligt senare än pojkar, vilket kan ge svåra problem med ensamhet och ångest. Förskolan har en viktig roll att fylla för att tidigare uppmärksamma tecken på autism hos flickor, skriver Ulla Adolfsson på Autism- och aspergerförbundet och Svenny Kopp, specialistläkare i barn- och ungdomspsykiatri.
Den svenska lärarkåren måste enas och skapa opinion mot nedskärningarna, skriver Alexander Skytte, lärare och initiativtagare av skolmarschen 12 oktober.
Den nationella skoldebatten borde ta mer hjälp av de framgångsrika lärare som lyckats med elevernas skolresultat. I stället leds det offentliga samtalet mest av politiker, utredare, myndigheter och lobbyister, skriver Beata Kull, grundare av Lärargalan.
Skolan behöver vara en öppen miljö där barnen lär sig att tänka fritt och ifrågasätta. Men det grundläggande syftet med religiösa friskolor är att propagera för den aktuella religionen. De bidrar till ökad segregation i samhället, skriver Louise Jonsson, själv uppvuxen i religiös miljö.
Barn behöver förstå digitaliseringens påverkan på samhället, kunna använda och förstå digitala medier, ha ett kritiskt förhållningssätt och kunna lösa problem. Det kan låta avancerat för en ettåring men målen är tänkta att anpassas efter kunskaps- och utvecklingsnivå, skriver Elza Dunkels, internetforskare.
Finns det för övrigt intresse från jurister för skolfrågor så går det bra att omskola sig till lärare, även om priset kanske blir lite lägre lön. Det skulle vara verkligt nyttigt med tanke på dagens lärarbrist. I motsats till att införa ännu mer juridik i skolan, skriver Rebecca Roth, Lärarnas riksförbunds studerandeförening, i en replik.
Långa formulerade kunskapskrav för olika betygssteg är en återvändsgränd. Men det har inte Skolverket, regeringen och Sveriges riksdag insett än, skriver läraren Niklas Mörk.
Det finns en klar majoritet mot vinster i välfärden. Men borgerliga politiker bryr sig inte. Det är andra som håller i trådarna: kapitalägare som fått smak för världens mest lättförtjänta pengar. Vi måste få ett slut på detta elände, skriver Sven- Eric Liedman på ledarplats.