Nyheter inom kategori "Debatt"
Visar sida 553 av 726
”Oacceptabelt vegetariskt experiment”
Ge förskolebarn mat enligt Livsmedelsverkets rekommendationer.
Nyhetskategorier
"Skolan är för viktig för att lämnas åt Skolverket"
Skolverkets hastiga reträtt om att slopa antiken ger en viktig lärdom: Det lönar sig att ta strid för viktiga värden i skolan, skriver DN på ledarplats.
Nyhetskategorier
”Lågaffektivt bemötande fungerar inte på alla elever”
Lärare behöver fler verktyg mot stökiga elever än den omdiskuterade metoden ”lågaffektivt bemötande”. Den metoden fungerar bara för vissa lärare på vissa elever, skriver psykologen Ulf Hagström.
Nyhetskategorier
"Rätten att tvingas lämna bort sina barn"
Förskoleplikt ska fixa integrationen, tänker regeringen. Som vanligt är det barnen som offras för politiska mål. Om en ny människa ska skapas måste ju staten börja tidigt med sin värdegrundsfostran.
Nyhetskategorier
"Skoldebatten behöver ett lågaffektivt bemötande"
Det är sorgligt att debatten om skolan präglas av ett så högt tonläge. Jag har aldrig sagt att lågaffektivt bemötande inte kan ingå i en lärares repertoar. Däremot bör de arbetssätt en skola väljer alltid förankras hos personalen innan de implementeras, replikerar Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund i Dagens Samhälle.
Nyhetskategorier
”Jag är en lärare som eleverna slår”
Elever slår mig som lärare mindre med lågaffektivt bemötande. Bråkstakar kan bli snälla om de lär sig hur de kan agera annorlunda, skriver Kalle Tägt, lärare i en specialskola.
Nyhetskategorier
"Rankningen har inte helt släppt outputvariablerna"
Sydsvenskans skolreporter Emma Leijnse svarar på insändare från Lommamoderaterna Robert Wenglén (M) och Fredrik Axelsson (M).
Nyhetskategorier
”Elever slår mig mindre när de bemöts lågaffektivt”
Elever slår mig som lärare mindre med lågaffektivt bemötande. Bråkstakar kan bli snälla om de lär sig hur de kan agera annorlunda, skriver Kalle Tägt, lärare i en specialskola, på DN Åsikt.
Nyhetskategorier
"Skoldebatten behöver ett lågaffektivt bemötande"
Det är sorgligt att debatten om skolan präglas av ett så högt tonläge. Jag har aldrig sagt att lågaffektivt bemötande inte kan ingå i en lärares repertoar. Däremot bör de arbetssätt en skola väljer alltid förankras hos personalen innan de implementeras, replikerar Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund.
Nyhetskategorier
Replik från Skolverket: "Vi förstärker undervisningen kring religiösa texter"
Anna Westerholm, chef för läroplansavdelningen på Skolverket, svarar Johan Hakelius om religiösa texter i skolundervisningen.
Nyhetskategorier
Hakelius svarar: "Udda sätt att visa att man framhäver religiösa texter"
Johan Hakelius svarar på Skolverkets replik om religiösa texter i skolundervisningen.