Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Debatt"

Visar sida 523 av 727

"Friskolor och grundlagen"

2020-01-09
Det är trossamfundet eller familjen som ska utbilda barnet i dess religion, inte skolan. Barn vistas så få timmar om dygnet i skolan att denna tid måste få handla om att inhämta kunskap. Att barn får en religiöst neutral undervisning ger barnet att bilda sig en egen uppfattning om vilken religion hen vill utöva, eller…

"I skolan måste barn få tro på vad de vill"

2020-01-09
Religiösa friskolor är ett av de fenomen som driver på segregationen i den svenska skolan, och i det svenska samhället. Det är långt ifrån det enda problemet, kanske inte ens det största. Men det är ett problem som det som sagt borde gå att samla politiskt stöd för att göra något åt, skriver Ingvar Persson…

"Det lär bli fler utredningar om konfessionella friskolor"

2020-01-09
Friskolesystemet infördes med mångfald som ett av argumenten, men det som diskuterades var en mångfald av pedagogiska inriktningar. Olika modeller för lärande. Mångfalden som motiverade friskolorna var primärt en professionell mångfald, inte en konfessionell. Ur ett strikt skolsystemshänseende är bevarandet av religiös mångfald inte en prioritet, då det fenomenet snarare är en biprodukt än ett…

"Avgå Anna Ekström – för vår skolas skull"

2020-01-08
Anna Ekström (S), motarbetas konstant. Den främsta käpphästen heter Annie Lööf (C). Centerns idoga värnande av marknadsstyrningen där i princip vem som helst får driva skola har drivit frågan så långt att minsta lilla kritik mot etableringen av friskolor och vinster i välfärden möts av tillrättavisningar, skriver Alexander Skytte, lärare, m.fl.

”Beslut att korta trötta elevers skoldag tas allt för lättvindigt”

2020-01-08
Beslut om att förkorta skoldagen tas alltför lättvindigt trots att det kan få allvarliga konsekvenserna för eleven. Anpassad studiegång kan leda till att eleven lämnar grundskolan utan fullständig utbildning och utan behörighet till gymnasieskolans nationella program. Sverige måste kunna bättre än att plocka bort elever från skolan, skriver Malin Gren Landell, psykolog.
1522523524727