Distansundervisning leder tyvärr till kännbara kunskapsförluster och förutsättningarna varierar dessutom över landet, skriver representanter för Lärarnas riksförbund.
Svenska grundskolor förbereder sig nu för steget till undervisning på distans, om beslut om stängning kommer. Dagens Arenas krönikör Mi Lodell avslöjar hur detta arbete går till i verkligheten.
Systemet går i dag ut på att dränera den kommunala skolan på resursstarka elever för att kunna göra de vinster som bolagsformen kräver. Vinster som i stället skulle kunna användas till en totalt sett bättre skola för alla Sveriges elever, skriver Per Frost, rektor Sundsvalls kommun.
Det svenska samhället ställs nu inför svåra prövningar. Det ställer stora krav på kommuner och friskolor att vara lyhörda för lärarnas arbetssituation och behov. Eleverna har trots den rådande situationen rätt till kunskaper, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.
Tidigare har motståndet varit stort mot olika digitala tjänster inom såväl vård och skola som leveranser. Men de senaste veckornas utveckling har fått oss att inse hur oumbärliga dessa tjänster är, skriver Jacob Dexe, doktorand i Människa- datorinteraktion.
Det är ett omöjligt krav på lärarna att bibehålla samma kvalitet i undervisningen när skolorna håller stängt. Elevernas rätt till kunskap måste få väga lättare, och lärarnas rätt till en hållbar arbetsmiljö tyngre i vågskålen, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.
Många elever är helt beroende av den dagliga kontakten med läraren för att ta sig framåt och det finns dem som saknar stöd och förutsättningar hemifrån, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.
Svenska är det viktigaste av alla skolämnen. Men majoriteten av ämneslärarutbildningarna håller inte tillräcklig kvalitet. Det är bedrövligt, skriver Expressen på ledarplats.
Elevhälsan ska vara förebyggande och hälsofrämjande, inte den instans som tillkallas först när situationen förvärrats, skriver Gunnar Iselau, rådgivare och utbildare.