Barn med adhd och diabetes typ 1 väljs bort när föräldrar kontaktar svenska skolor och frågar om möjligheterna att få plats i den obligatoriska förskolan för sexåriga barn. Det skriver tre forskare.
Nätet har fördelar när det gäller undervisning på landets högskolor, men bara om det används på ett genomtänkt sätt. Risken nu är att bristfälliga lösningar späder på fördomar mot digital undervisning, skriver professor Lars Torsten Eriksson.
Huvudmän som vägrar gå med på att barn undervisas hemma har rättsligt stöd för att gå emot föräldrarnas vilja. Samtidigt finns det i individuella fall inga uppenbara hinder mot frivilliga överenskommelser mellan skolledning och föräldrar, skriver professor Joakim Nergelius.
Vi genomför nu historiska satsningar på utbildning och kompetensförsörjning för att stå rustade när krisen väl vänder, skriver Anna Johansson (S) och Gunilla Svantorp (S).
Vi tycks vara det enda landet där människor inte bara får, utan måste skicka sina barn till skolan. Skillnaden mot övriga EU är närmast surrealistisk, skriver Paulina Neuding, Europaredaktör på tidskriften Quillette.
Trots intervjuer, referenstagning och utdrag ur belastningsregistret kunde vi inte stoppa mannen. Övergreppen på förskolan hade kunnat få ett slut innan de ens börjat. Vi kräver att det omedelbart införs ett lagstadgat informationskrav mellan kommuner, skriver Emanuel Ksiazkiewicz (S), Utbildningsnämnden i Botkyrka kommun.
Förskolan är försatt i ett otroligt problematiskt läge. Många förskollärare och barnskötare uttrycker en känsla av att förskolan bemöts med nonchalans från både arbetsgivare, Folkhälsomyndigheten och Regeringen. Det skriver ledningsgruppen i Förskoleupproret
Pandemin innebär en upp och nervänd värld för barn och ungdomar, och elever som redan innan krisen hade behov av stöd är en riskgrupp. Det skriver Specialpedagogiska skolmyndighetens Fredrik Malmberg.
Johanna Jaara Åstrand har skrivit en insiktsfull artikel om den svenska skolan efter coronautbrottet, där redan hårt pressade lärare nu tvingas hantera en extrem situation med distanslösningar. Jag delar helt beskrivningarna av lärarnas arbetssituation men ställer mig frågande till åtgärdsförslaget, skriver Rebecca Roth, Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening, LR Stud, i en replik.
Många unga kristna upplever att de blivit utsatta för kränkningar på grund av sin tro. "Mest oroväckande var dock att ungefär 25 procent av ungdomarna hade blivit kränkta av en lärare" skriver Efthymios Thanasoulelis, SO-lärare på Hagaskolan i Örebro.