Lärarstudenter tvingas själva ta reda på hur man undervisar. Politikerna verkar förvånade över att eleverna läser dåligt. Det finns givetvis ett samband mellan att lärarutbildningen inte lär ut hur man lär elever att läsa och att de läser för dåligt, skriver Linnéa Lindquist på Expressens ledarsida.
Vägen till högskolan kan alltså fortfarande stå öppen oavsett vilket program man än väljer. För den som väljer yrkesprogram öppnas samtidigt en ny dörr till välbetalda och stimulerande arbeten, menar Mats Andersson och Johan Olsson, Svenskt Näringsliv
En fjärdedel av svenska elever ligger under acceptabel nivå i läsförståelse enligt Pisa. Detta monumentala misslyckande beror på att staten har tillåtit en post-modern kunskapssyn vilket urholkas läraryrkets status men också negligerat hur viktigt det är att färdighetsträna för att lära sig läsa och skriva. Dessutom har ivern att anpassa skolgången för alla som vill…
På 80-talet kunde en vanlig barngrupp bestå av 12 barn på 4 vuxna. I dag är det inte ovanligt med barngrupper med mer än 20 barn och lika stor personalstyrka. Det är en ökning med 70 procent, skriver Annika Strandhäll (S).
En lärare håller fast en aggressiv tonåring mot ett skåp. En annan lyfter ut en störande elev ur klassrummet. Tacken blir inte en klapp på axeln för att läraren försökt lösa en tuff situation – utan kicken.
Gymnastikförbundet och idrottslärarna: Det är enklare att låta barnen spela spökboll än att lära dem att stå på ett ben. Men skolan måste ta krafttag mot det ökade stillasittandet.
Pontus Larson och Catherine Sonesson, Sveriges Lärare, skyller allt elände på ”marknadsskolan”. De har inte förstått att konkurrens kan gynna alla, skriver Aaron Israelson från Friskolornas riksförbund i en replik.
Regeringen har nu fattat beslut om att förstärka anslagen för hågkomstresor till Förintelsens minnesplatser. En miljon kronor öronmärks för skolor i områden med socioekonomiska utmaningar, skriver Ulf Kristersson (M), Ebba Busch (KD), Johan Pehrson (L) och Parisa Liljestrand (M).
Det är oförskämt att antyda att Sveriges lärarkår inte lär barn alfabetet eller hur det går till att ljuda ut ord, skriver Eva Wennås Brante, företrädare för svenskämnet i grundlärarutbildningen vid Malmö universitet, docent i pedagogik och före detta lågstadielärare.
I tid av krig och ökad antisemitism är en av skolans viktigaste uppgifter att föra vidare minnet av Förintelsen, skriver Åsa Fahlén och Johanna Jaara Åstrand, båda ordförande för Sveriges Lärare.
Skolverket skriver att täta rektorsbyten riskerar att försvåra utvecklingsarbetet på skolan. Det stämmer förvisso, men det behöver problematiseras, skriver Linnea Lindquist, skolledare och fristående skoldebattör, i en ny krönika.