Här behöver regeringen komma med ytterligare åtgärder för att dessa elevers rättigheter och möjligheter till en bra utbildning inte begränsas ytterligare, skriver Maria Nilsson, riksdagsledamot (L) i Göteborg.
Oavsett hur arga lärare blir över ’Läxhjälp för alla’ kvarstår problemet. Lärare kan inte designa lektioner och uppgifter som de gjorde 1999, skriver läraren Anders Enström.
Vad svensk skola behöver är ett fortsatt fokus på kunskap och på det kompensatoriska uppdraget. Insatser i skolan bör i första hand syfta till att lyfta kvaliteten i skolor med låga resultat, skriver tre L-politiker i en replik.
Att grundlagsskyddet inte är tillämpligt när en rektor agerar inom ramen för sitt nationella uppdrag är mycket oroande, skriver Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund.
Moderaterna, KD och SD bedriver tillsammans med friskoleföretagen en osaklig kritik mot utredningen om »En likvärdig skola«. De är mer intresserade av att fortsatta privata vinster än att skapa en sammanhållen skola, skriver Mats WIngborg på ledarplats.
Modiga och genomgripande reformer måste till för att återupprätta den svenska skolan som en hävstång för bygget av ett fritt och jämlikt samhälle. Det skriver S-politikerna Katrin Stjernfeldt Jammeh, Jonas Attenius och Karin Wanngård.
Det går att räkna vårterminens kvarvarande veckor på en hand. Elever, studenter och lärare vid gymnasieskolor och läroverk avslutar terminen på samma sätt som man alltid kommer minnas den, på distans, skriver Ellen Gustafsson på ledarplats.
Debatten som har följt efter utredningen om en likvärdig skola har delvis fastnat i diskussionen om skolval och om lotteri som urvalsgrund, skriver Åsa Melander, PhD-student och fd skolplatsplaneringschef, Hackney, London
En ökad klyfta mellan elevhälsan och första linjens vård gör att en del unga som behöver stöd hamnar mittemellan. En av riskerna med det är att normala reaktioner kategoriseras i ett diagnossystem för att de unga ska kunna erbjudas hjälp, skriver Ann Hammerlid och Anna Thom Olin.