Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Debatt"

Visar sida 425 av 733

S: Rätten till kunskap måste sättas före rätten till vinst

2020-12-18
Sverige har haft ett av de mest högpresterande och jämlika skolsystemen i världen – dit ska vi nå igen. För att vända trenden med ökande skillnader mellan elev med olika bakgrunder krävs politisk vilja och mod – men också genomgripande förändringar inom skolsystemet, skriver tre företrädare för Socialdemokraterna i SKR: Anders Henriksson, Katrin Stjernfeldt Jammeh…
Nyhetskategorier

"Respekt för varandras kunskaper"

2020-12-17
Lärares förmåga att kritiskt undersöka och granska sin egen verksamhet grundläggs i lärarutbildningen men behöver underhållas och utmanas i forsknings - och utvecklingsmiljöer. Ett första steg i att skapa en infrastruktur är därför att etablera miljöer där både lärarstuderande, lärare, handledare och forskare kan delta och där det sker ett ömsesidigt utbyte som syftar till…
Nyhetskategorier

"Praktiknära forskning – en evig fråga?"

2020-12-17
Praktiknära forskning handlar inte bara om elevers lärande och undervisning utan inbegriper även övriga praktiker som ledarskap, lärares kompetensutveckling, forskning och utvärdering. Det räcker inte att enbart förändra en av dessa praktiker då praktikerna hänger samman och på verkar och påverkas av varandra. För att praktiknära forskning ska leda till förändring behöver lärares medverkan organiseras…

"Samverkansprocessens problematik i den praktiknära forskningen"

2020-12-17
I dag finns ett fokus mot lärarnas under visning i såväl Skolforskningsinstitutets satsningar som ULFs försöksverksamhet. Och det är bra då forskning har visat att det inte alltid har varit tydligt i skolors förbättringsarbeten. Men det blir till en nackdel när forskningen inte tar hänsyn till rektors och mellanledares ledarskap och ansvar. Det är således…

"Organiserade partnerskap i lärarutbildning lägger grunden för praktiknära forskning"

2020-12-17
Vi menar att bilden av ULF i tidigare artiklar är för snäv. ULF handlar ytterst om att skapa en infrastruktur för samverkan som stärker den vetenskapliga grunden i lärarutbildningarna och i skolan). Sett ur detta perspektiv uppfattar vi att det saknas grund för farhågan att den praktiknära forskningen ensidigt skulle fokusera på metoder som fungerar…
Nyhetskategorier

"Det tredje rummet som mötesplats"

2020-12-17
För att lägga grunden för jämbördiga möten mellan personer från förskola/skola och personer från lärosäten, liksom att skapa ömsesidigt berikande samverkan behövs miljöer som består över tid och aktivt griper in i verksamheterna. För att d en praktiknära forskningen ska kunna stärkas är det därför centralt att resurser mobiliseras för dessa miljöer, skriver Lars Olsson,…
1424425426733