Många skolledare tjänar mindre än de man lönesätter. Hur har vi hamnat här?, skriver Matz Nilsson, och kräver en nationell satsning på skolledares löner.
Centerpartiets skolpolitik nämner gärna små skolor och idéburna huvudmän, men när dessa skolors branschorganisation efterfrågar en offentlighetsprincip för alla skolor verkar partiet inte bry sig, skriver Johan Enfeldt, Nätverket för en likvärdig skola.
Vår drivkraft är att göra bra skola för våra elever. Så som debatten sett ut senaste tiden kan man dessvärre tro något annat, skriver företrädare för Drottning Blanka gymnasiet.
Det är på tiden. Sexualundervisningen har alltför länge handlat enbart om könssjukdomar, reproduktion och hur man tar på en kondom. Minst lika viktigt är det att prata om samtycke och hbtq-frågor, samt att hjälpa unga att förstå hur de påverkas av könsnormer och av porr, skriver Sydsvenskans Elin Henriksson.
”Vi måste börja ifrågasätta föreställningen om att efterfrågan är synonymt med kvalitet”, skriver Petter Sandgren, leg. gymnasielärare, fil. dr i historia och lektor i pedagogik vid Stockholm universitet.
Jag vill dela med mig av den här känslan och upplevelsen, för ofta pratas det om ”hemmasittare” som att det vore ett val att inte gå till skolan. Men vi får aldrig glömma bort att ett barn väljer inte att inte gå till skolan. Det är en sista utväg. En utväg man tar för att…
Jag uppmanar alla lokala C-politiker att pressa partiledningen för att ställa sig bakom utredningen för ökad likvärdighet i skolan. Dagens skolpengssystem fungerar inte, skriver rektorn Linnea Lindquist.
Lärarbristen har lett till katastrofala konsekvenser för skolan och hela det svenska samhället. Därför måste all kraft läggas på att vända utvecklingen. Centerpartister, det är ert ansvar att vakna och agera i den här frågan, skriver Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.
Moderaterna säger sig oroas över bristande likvärdighet i skolan, men är inte beredda att göra någonting åt det. De måste lyssna på den omfattande kritik som riktas mot skolmarknaden, skriver Gunilla Svantorp (S).
Lärarna är ansträngda på grund av covid-19-pandemin och staten behöver göra sin del för att lätta på deras arbetsbörda. Därför har regeringen beslutat att tillämpningen av de reviderade kursplanerna i grundskolan och motsvarande skolformer flyttas fram ett år.
Det är dags att granska skolans förändrade situation efter friskolereformen och skolpengens införande, skriver Gunnel Brydolf, pensionerad idrottslärare och specialpedagog.