Ge lärare möjligheten att utifrån våra förutsättningar, lokaler och elevgrupper ha distansundervisning i den mån vi anser att vi behöver. Låt varje skola bestämma om eleverna ska vara i klassrummen, skriver gymnasieläraren Daniel Henriksson.
Nu krävs det ett avtal som en gång för alla kommer till rätta med lärares och skolledares arbetssituation. Det skriver Anna Olskog, Lärarförbundet Umeå.
Sverigedemokraterna har konsekvent arbetat emot folkbildning sedan de kom in i riksdagen. Nu motionerar en SD-ledamot i riksdagen om att ta bort möjligheten till CSN-stöd för studier på folkhögskola. Kommer M och KD stå upp för folkhögskolan? undrar tre debattörer.
Vi arbetar hårt för att barnen ska garanteras goda studieförutsättningar och upplevd trygghet i både kommunala och fristående skolor, det borde Socialdemokraterna också göra. Tyvärr tycks de göra motsatsen", skriver representanter för SD.
Många svenska lärare kämpar för att återupprätta de pedagogiska praktiker som fungerar: att föreläsa, använda läroböcker och låta eleverna repetera. Då är det bedrövligt att Utbildningsradion bjuder på reklamfilmer för usla metoder, två tablåkvällar på raken, skriver Malin Siwe på ledarplats.
Sedan den 25 februari rekommenderas viss distansundervisning för högstadier och gymnasier. Samtidigt vittnar många unga om att de känner sig isolerade. Nu pekar Jonas Gardell i en kulturartikel på riskerna med distansundervisning – och frågar om beslutet verkligen är evidensbaserat. Utbildningsministern, säger att hon är medveten om att undervisningstypen är påfrestande för unga, men hänvisar…
I alla tider har människan varit beredd att offra sig själv för att barnen ska få det lite bättre. Jonas Gardell konstaterar att vi är den första generationen som har gjort precis tvärtom.
Lärarbrist, underfinansiering och marknadisering är tre av grundproblemen för svensk skola. Varje tid har sina utbildningspolitiska strider. Det är nog ingen strukturell revolution som behövs nu. Det tar för mycket energi. Skolan behöver pengar och personal. Och att bli fridlyst från marknadisering och vinstjakt, skriver Folkbladet.nu på ledarplats.
Allt detta är något vi utan att överdriva kan kalla oss experter på, vi som är förskollärare i förskoleklass. Trampa inte på oss är ni snälla, skriver Monica Frankzén efter regeringens nya besked.
Pandemin innebär stora utmaningar för landets skolledare, men den enorma arbetsinsatsen syns inte i lönekuvertet. Lönerna motsvarar inte ansvaret, komplexiteten och uppdraget, skriver Matz Nilsson, Sveriges skolledarförbund.