De regler som Skolverket och Nicklas Mörk vill införa får katastrofala konsekvenser för elever, lärare, avnämare och mottagande skolor, skriver Per Måhl i en replik.
Beslutet att öppna gymnasieskolorna igen var rimligt. Pandemibekämpningen är en balansgång mellan folkhälsorisker, och i det här fallet ligger gymnasieelevernas utbildningsframtid och psykosociala hälsa i den andra vågskålen, skriver Tobias Wikström på ledarplats.
Vaccinera oss och vi ska med glädje öppna upp för alla fina elever som verkligen behöver sin skola! skriver Maria Löfgren Nicolai, skriver i ett öppet brev till utbildningsminister Anna Ekström.
Den 1 april upphör rekommendationen till gymnasieskolor om att blanda distans-, fjärr- och närundervisning. Många elever andades säkert ut när Anna Ekström (S), meddelade beslutet på torsdagen. Men går det att verkställa på ett smittsäkert vis? skriver Sydsvenskans Tobias Lindberg.
Vad tror utbildningsministern att Sveriges skolor har gjort det senaste året? Att upprepa samma instruktion, att ständigt skjuta över ansvaret på huvudmän, lärare och pedagoger som det senaste året har slitit, ställt om, ställt in, anpassat och mer eller mindre trollat med knäna är i mina ögon respektlöst, skriver gymnasieläraren Daniel Henriksson.
Det är dags för Moderaterna att börja leverera lösningar på lärarbristen och komma underfund med vad skolans bristande likvärdighet bottnar i. Våga ge er på skolans grundproblem i stället för att försöka bota symptomen, skriver Lärarnas riksförbunds ordförande Åsa Fahlén inför Moderaternas Sverigemöte.
Vi har ett av de högsta smittalen i Västeuropa. Vi befinner oss mitt i en accelererande tredje våg med snabbt stigande antal smittade per dag och ökade inläggningar på IVA. Och ökningen kommer från en mycket hög nivå om man jämför med våra grannländer. Då är beskedet från regeringen att gymnasieskolorna ska öppna mer, skriver…
En ny rapport visar på oroande rasism och antisemitism mot judiska elever i skolan. Men hur ska skolan kunna motarbeta kränkningar och trakasserier, när den rasistiska retoriken normaliserats och används även av skolpersonal, undrar bibliotekarien Soledad Cartagena.
Jag blir irriterad när det skrivs en hel artikel om läsning och läsutveckling i skolan utan att man nämner skolbiblioteken, skriver Tommy Bildström, bibliotekschef Nordmaling.
Att forskning anpassas efter gällande värdegrund höjer inte kvaliteten på den. Att döpa om fler högskolor till universitet skapar inte en starkare forskningsnation, skriver Petter Birgersson på ledarplats.
Förskoleklassen är en bricka i ett politiskt spel, där den största pedagogiska kompetensen medvetet nedvärderas. Det menar Åsa Sandén, förskollärare i förskoleklass.