Nyamko Sabuni (L): I stället för att sätta kunskapsuppdraget i centrum är läroplanen fylld till brädden med andra mål. Vi vill att en ny borgerlig regering ska renodla läroplanen, så att den fokusera på vad eleverna ska lära sig i skolämnena, inte hur lärarna ska arbeta.
De åtgärder som hittills har vidtagits för att förbättra studenternas situation är inte tillräckliga. Dessutom fokuserar de bara på studenter som redan mår dåligt. Det skriver Linn Svärd, Sveriges förenade studentkårer, och Mimmi Rönnqvist, Saco Studentråd.
”Lkjam,nd dkjw kjjwlkj y wetsosmsib” – är det något som känns bekant? Lärarens kåsör Petter Karlsson tar oss med på en nostalgitripp och minns allt han lärde sig och inte lärde sig på maskinskrivningslektionerna.
Andra chansen, avskolifiering, avcurlifiering och avkolonalisering. Fyra a:n som hängt med mig i över tre decennier på folkhögskola. Det vi vill och försöker, skriver Anette Lydén, lärare och samordnare på Sigtuna folkhögskola.
Alla behövs och kan bidra, men på olika sätt, och vi måste ta tillvara på dessa olikheter. Det är min tanke om vad demokrati är, skriver Ingela Börjessson på ledarplats.
Urban Lundin tycks hellre fokusera på enskilda företrädares utspel än partiets egentliga politik, skriver Cassandra Sundin (SD), som svar på Urban Lundins artikel om SDs motion om folkhögskolan.
Sker inte det levande mänskliga mötet i utbildningen uteblir djupgående inlärning och elevernas och studenternas mentala hälsa riskeras till och med, vilket har visats i flera undersökningar under pandemin, skriver Bernt Gustavsson.
Distans- och fjärrundervisningen under pandemin blev en välbehövlig Crash Course i teknikanvändning för både lärare och deltagare. Frågan är till vilket pris? skriver Joakim Sveland i ett debattinlägg.
Det är allvarligt att huvudmän som sympatiserar med extremistiska organisationer tillåts bedriva skolverksamhet med offentliga medel, skriver Roger Haddad (L), skolpolitisk talesperson.
Vi vänder oss mot frontalangreppen efter SVT-dokumentären, skriver Karen Swartz, doktorand i religionsvetenskap, legitimerad lärare och f.d. lärare vid en waldorfskola samt Olav Hammer, professor i religionsvetenskap och f.d. waldorfförälder.