Sabuni vill lösa problemen i skolan med “SM i skolämnen” och belöna de mest framstående eleverna. I stället för att ge lärare mer att göra borde hon angripa den vinstjakt som gör att vissa barn tvingas spela i B-laget, skriver MP:s Märta Stenevi och Annika Hirvonen.
Det jag först prövar när jag inte vet eller kan, skickas uppenbarligen omedelbart till ett område i min hjärna för minnen med högsta prioritet, skriver Gunilla Gerland.
Solvikskolan i Järna har bett om ursäkt för misstagen på 1900-talet – men inte för att ha fortsatt på samma spår även under 2000-talet, påpekar Specialpedagogiks redaktionschef Kjell Häglund.
Att vilja men inte kunna. Ska man verkligen behöva ha det som dominerande yrkeskänsla? Gymnasieläraren Linda Bönström vill ha mycket mer hjälp av många fler specialpedagoger.
Gunilla Svantorp, S, ordförande i riksdagens utbildningsutskott, går tillsammans med Tomas Kronståhl, S, till angrepp på Almega med anledning av vårt remissvar på utredningen ”En mer likvärdig skola.”
Att förstatliga kommunala skolor och låta de fristående fortsätta vara sina egna huvudmän skapar en obalans. I praktiken kommer det omöjliggöra reformer som friskolekoncernerna ogillar, skriver Johan Enfeldt.
Vi håller inte med Skolverkets tidigare generaldirektör Mats Ekholm i hans kritik av hur vi gjort urvalet av skolsamordnare, och hur vi har använt informationen. Intervjuerna har bidragit med värdefull information. De är dock inte avgörande för de slutsatser vi drar, skriver Riksrevisionens Helena Lindberg i en replik.
L-förslaget om teoretiska tävlingar vänder inte trenden i svensk skola. Men det har två tydliga fördelar som inte ska underskattas, skriver Kajsa Kettil på ledarplats.