Yrkeshögskoleutbildningen skulle förstärkas, lovade Ulf Kristersson i regeringsförklaringen. Men den nya regeringens statsbudget blir i stället ett hårt slag, skriver flera debattörer.
I kväll samlas världens främsta forskare i Blå hallen för att fira årets Nobelpristagare. Festen skymmer det faktum att svensk forskning under lång tid tappat i kvalitet. Vi måste bejaka en rollfördelning i högskolelandskapet där forskning koncentreras till de miljöer som har störst chans att ge resultat, skriver Hans Ellegren, ständig sekreterare i Kungliga Vetenskapsakademien.
krönikören Maria Wiman skriver om tystnadskulturen bland lärare, som inte vågar tala om missförhållanden när skolorna tävlar om skolpengen som följer med varje inskriven elev.
Artificiell intelligens skulle redan i dag klara slarvigt formulerade tentafrågor. Inom kort kan AI utföra än mer avancerade uppgifter. Det är en revolution som utmanar hela universitetssystemet, skriver historikern Björn Lundberg.
Istället för att digitaliseringshetsa förskolor borde makthavarna fokusera på hur de kan minska barngrupperna så att förskollärarna får mer tid och resurser till att göra det de är bäst på, skriver debattören Hampus Jarnlo.
Den konflikt lärarfacken verkar vilja skapa finns inte. Tystnadskulturen bland lärare behöver motarbetas gemensamt, skriver Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund, och Paula Hammerskog, Academedia, i en replik.
Förskollärare är särskilt intresserade av att utvecklas och förkovra sig, upplever redaktionschef Kjell Häglund. Att vidareutbilda sig till specialpedagog känns naturligt för många.
Många i förskolan vittnar om hur barn i dag har blöja högre upp i åldrarna än förr. Förskolans krönikör Eva Lindström tycker potträning borde ingå i förskolans uppdrag.
Fritidslärare, lärare i fritidshem eller fritidspedagog? Yrket har många namn, vilket återspeglar den snabba utveckling som skett de senaste åren, skriver redaktör Sara Djurberg.
Avstå från att ge yngre barn läxor, menar debattören Tommie Petersson. Han hänvisar till forskning som visar på att läxor ger liten effekt för låg- och mellanstadieelever.