INSÄNDARE. Minska inte antalet anställda i förskolan och grundskolan när barnafödandet nu går ner. Det är ett gyllene tillfälle att minska barngrupperna, skriver Karin Björklund.
Mitt tredje adventsljus tänder jag för lärarkollegorna i litteraturen och poesin. Låt oss läsa om dem och bjuda in dem att slå sig ner på osynliga stolar i lärarrummen. De hör hemma där, skriver Anne-Marie Körling.
Aldrig förr har det dokumenterats så mycket kring förskolans arbete. Aldrig har det ställts så höga krav på föräldrarnas delaktighet. Samtidigt får de i praktiken inte vara med, skriver DN:s Lisa Magnusson.
Terminens sista dagar är ett bra tillfälle att låta eleverna reflektera över sitt lärande, skriver Linda Harritz, lärare och specialpedagogisk student.
Aldrig hade jag kunnat drömma om att frågan 'vad gör vi om Ryssen kommer?' skulle bli en realitet i mitt uppdrag som skolledare, skriver Malin Westling, skolchef i Piteå kommun.
Rasten är en central del av elevernas skoldag och bör betraktas som en del av skolans övergripande pedagogiska uppdrag, inte bara en paus från undervisningen. Därför är det rimligt att både lärare och fritidspersonal delar på ansvaret, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Upprättelsen för läraren Paul Carlbark visar en sak: Lärare har rätt att hålla fast våldsamma och hotfulla elever. Hur kan det ens ha blivit diskussion om detta självklara? skriver Dagens Nyheters ledarredaktion.
Det är terminens sista skälvande suckar och nu ska allt jädrar i lilla låddan ställas på sin spets. Tänk om allt fick vara lite mjukt och fluffigt på riktigt”, skriver Maria Wiman i en krönika.
Skolan måste återupprättas som kunskapsförmedlande auktoritet. De förändringar som nu är på gång kommer inte att innebära någon större förbättring., skriver Inger Enkvist på ledarplats.
AI är ännu ett exempel på hur nutida trender ständigt tränger in i skolan och konkurrerar ut sådant som är viktigt på riktigt: att skriva, läsa och räkna, skriver Emma Jaenson i en ledare. .