”Lärarens klassiska/traditionella didaktik är applicerbar även i den digitala kontexten, samtidigt som ny kunskap och nya metoder behövs”, skriver Linda Ekström Lind, Folkungaskolan, Linköping och Susanna Kellgren Lundberg, Birgittaskolan, Linköping.
För att yrkesprogrammen ska bli ett attraktivare val för fler elever menar vi därför att yrkesprogrammen som utgångspunkt ska ge högskolebehörighet, skriver Torbjörn Hagelin, Jörgen Rasmusson och Annika Waernström.
För att yrkesprogrammen ska bli ett attraktivare val för fler elever menar vi därför att yrkesprogrammen som utgångspunkt ska ge högskolebehörighet, skriver debattörerna.
Vi påstår att man i politiken föreslår kortsiktiga lösningar och en budget som är anpassade till en eller två mandatperioder i stället för att långsiktigt ska ge ett bärande samhälle, skriver ledningsgruppen i Förskoleupproret.
Att vara lärare i fritidshem är som att vara spindeln i nätet på många sätt. Att ansvara för händelser vi egentligen inte har ansvar för, skriver Camilla Smedberg, lärare i fritidshem i Hjo.
Likvärdigheten i skolan försämras och segregationen ökar. Det är hög tid för Kristdemokraterna att ta ställning för statlig skola – ni har väljarna med er, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.
När kontrollen är så slapp, och chansen till betyg så mycket större, så är det inte konstigt att eleverna vädjar om att läsa på distans, skriver vuxlärarna.
Linjen är att marknaden, det vill säga människor som själva vill bedriva verksamhet efter professionellt kunnande, ska upphöra i offentlig sektor, skriver Lynn Thulin på ledarplats.
All vår erfarenhet och samlade kunskap pekar åt samma håll: En stängning av vår verksamhet mitt i november är inte det bästa stödet vi och våra elever kan få, skriver Anders Edström, Liselotte Slim och Howeida Elrefaei, pedagoger på Römosseskolan.