Pedagoger i Malmös förskolor berättar om hur barnen skiljer mellan vad som är ”haram” och vad som är ”halal”. Förbjud alla synliga religiösa symboler i skolan och förskolan efter fransk modell, skriver Amineh Kakabaveh, oberoende socialist och ordförande för Varken hora eller kuvad .
Skolans huvudmän och lärarnas fackliga organisationer måste låta löneläget för olika ämnesområden få slå igenom även i skolan. Annars kommer det att bli svårare att locka duktiga lärare i alla ämne, skriver Gunnar Wetterberg på ledarplats.
I Stockholm säljer det kommunala skolfastighetsbolaget Sisab fastigheter till Internationella Engelska skolan. De kommunala skolorna dräneras på pengar till förmån för aktieägare, skriver Iwan Langermo.
Trots att humaniora genomsyrar vår vardag – i tv-serier, spel, fritidssysselsättningar och åsikter – så uppfattas ämnena som någon sorts lyx i skolan. I längden riskerar humanioras kris att göra Sverige kulturellt isolerat, skriver Peter K. Andersson är lektor i historia vid Örebro universitet och medlem i tankesmedjan Humtank.
Magdalena Anderssons budget svarar inte på studenters behov. Regeringen går istället fram med förslag om chockhöjd ränta på CSN-lån och därmed kostsammare utbildning, skriver ledarna för Stockholms universitets studentkår.
Förskingringen av skolpengar från Römosseskolan visar att svenska politiker inte längre har råd att vara naiva. De har ett ansvar att se till att offentliga medel inte göder Muslimska brödraskapets internationella nätverk och att olämpliga personer inte får rätt att starta och driva skolor, skriver forskaren Sameh Egyptson.
Att enbart låta eleverna läsa sådant de har lust till eller känner igen i skolan cementerar bara de sociala och mentala klasskillnaderna. Skolans uppgift är att lyfta eleverna genom mötet med nya läsupplevelser.
Hur utbrett är hedersförtrycket på förskolorna? En ny studie i Malmö visar att Skolverket behöver kartlägga fenomenet i hela Sverige och ge personalen stöd i att arbeta med jämställdhet och likabehandling, skriver DN på ledarplats.