Skolbiblioteket är en viktig faktor för en likvärdig skola och minskad skolsegregation, skriver Mikhael Mikalides i en krönika och berättar att det var en fantastisk lärare som fick honom att upptäcka litteraturen.
Det tycks saknas en djupare analys kring beslutet att låta vårdcentraler ta över ansvaret för barns psykiska ohälsa. En mer naturlig utveckling hade varit att stärka skolhälsovården, skriver barnneurolog Elisabeth Fernell.
Det står naturligtvis medlemmar och förtroendevalda fritt att uppmana ledningen lärarförbunden att driva ännu kraftfullare opinion mot skolor som drivs av aktiebolag. Men skoldebatten skulle må bra av ett mer sansat tonläge, replikerar Academedias kommunikationsdirektör Paula Hammerskog.
Om man slår ut en stor del av den bransch som är en förutsättning för att det ska finnas något att välja mellan försvinner i praktiken även valfriheten, skriver Almegas Thomas Erséus, Stefan Koskinen och Andreas Åström.
Men med tidiga insatser och rätt kompetens hos personalen skulle fler barn klara skolans mål. Nu är det dags att landets kommunpolitiker tar sitt ansvar och ger skolorna förutsättningar att stötta barn med autism på rätt sätt, skriver Autism- och Aspergerförbundets Gunilla Sundblad.
Svenska studenter har svårt att förstå skriftliga instruktioner. Samtidigt har det blivit helt normaliserat att utforma skolundervisning utan inläsningen som kunskapens nav, skriver läraren Filippa Mannerheim i en text till skriftspråkets försvar.
Det är ett faktum att det spelar roll om eleverna kommer från studievana hem eller inte. Vad Kristina Axén Olin än anser om den saken, skriver Johan Enfeldt på ledarplats.
I decennier har elever i tysthet slussats ut från skolan och hamnat i samhällets periferi. Det är märkligt att ingen ser att utanförskapet i Sverige framför allt kan härledas till skolan, skriver specialpedagogen Sara Bundzik.