Skolan är elevernas arbetsmiljö och den ska vara inkluderande, jämlik och trygg. Det är omöjligt om barn oroar sig för att belasta familjens ekonomi när de behöver ett paket bindor, stannar hemma för att de inte får tag på mensskydd eller äventyrar sin hälsa för att de tvingas använda ett mensskydd för länge, skriver fem…
Efter flera års väntan finns äntligen ett förslag från regeringen som syftar till att införa ett så kallat professionsprogram för lärare. Men tyvärr är regeringen på väg att missa en historisk möjlighet att bygga upp ett program med rätt utformning, skriver Lärarnas riksförbund och Lärarförbundet.
"Hos de flesta eleverna ser jag hur det glittrar till i ögonen av förväntan, de vet att det är något nytt på gång. Utan ett leende, bredbent och med armarna i kors står jag framför dörren", skriver matteläraren Andreas Ekblad.
Jag står på skolgården och ser på alla spretiga och härliga kollegor på fritids. Vi har alla olika kompetenser och professioner, och olikheterna behövs. Men det är tillsammans vi hittar vägar, strategier och rutiner för att lyckas på alla områden inom fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Förskollärare är medvetna om riskerna för hörsel och rygg. Men att behöva förknippa tröstande av ett ledset barn med högsta hälsorisk, det blir för mycket, skriver Förskolans krönikör Eva Lindström.
För många fristående skolor skulle en sänkning av skolpengen bli katastrofal. Det skriver debattörer från Stiftelsen Viktor Rydbergs skolor i en slutreplik.
Jag ser verkligen fram emot en styrningsfilosofi som är baserad på tillit där landets rektorer kan kliva fram och definiera sitt eget professionella ansvar. Lyckas vi med detta är jag helt övertygad om att arbetsmiljön och tillfredsställelsen hos alla som arbetar i förskolan och skola blir bättre, skriver Matz Nilsson på ledarplats.
Finns det forskning som visar på framgång med att skilja stökiga elever från ordinarie skolverksamhet? skriver företrädare för Miljöpartiet angående debatten om resursskola i Ulricehamn.
Elevernas fritidssysselsättningar har förändrats och medfört att fler mår sämre, lär sig mindre hemma, trivs sämre i skolan och lämnar skolan utan godkända betyg, skriver Per Måhl.