Vi lärare har en svår balansakt framför oss när det gäller klimatförändringarna. Samtidigt som vi ska hjälpa eleverna att bygga drömmar och framtidstro, ska vi också verka i en skola baserad på vetenskap. En vetenskap som målar upp en sannolik katastrof.
Läraren tappar det fullständigt och nu sprids en film där han säger ”Era fucking jävla femåringar” till eleverna. Men är det hela sanningen, undrar Maria Wiman?
Undvik de torra kunskapskraven i läroplanen, förse eleverna med egna läromedel och upphör med ständiga bedömningar. Först då har vi en bättre undervisning i skolan, Lina Axelsson Kihlbom, vår nya skolminister, skriver debattören Rolf Ekelund.
Den som slutar vilja bli bättre slutar också med att vara bra. Vi måste ta de oroande siffrorna på allvar och ta krafttag för ett rejält utvecklingsarbete, skriver Jalle Lorensson, Kulturskolerådets ordförande.
Den kommunala skolans rätt till sina elever har blivit vänsterns utgångspunkt i skoldebatten, inte alla elever rätt till den bästa möjliga utbildningen. Det är en låsning som gör unga människor till förlorare, skriver Gunnar Hökmark (M), ordförande för Valfrihetskommissionen.
Sverige behöver många fler yrkesutbildade och vi måste utbilda nu. Men om vi ska vi få fler ungdomar att se yrkesutbildningar som ett naturligt förstahandsval behöver det ske en rejäl attitydförändring i hela samhället, skriver Academedias Susanne Christenson, Roger Karlsson och Malin Bergland.
Vi har arbetat för att få till ett professionsprogram och sett fram emot förslaget. Men nu ser vi att det finns angelägna frågor för regeringen att se över, skriver Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Lärarförbundet skolledare och Matz Nilsson, Sveriges skolledarförbund.
Professionsprogrammet är bra men måste bli bättre och tydligare för skolledare. Det hävdar Lärarförbundet Skolledares ordförande Ann-Charlotte Gavelin Rydman och Sveriges skolledarförbunds ordförande Matz Nilsson i en gemensam debattartikel, som publiceras i nättidningen Altinget som bevakar Sverige och EU.
Sten Svensson har antingen grovt missförstått min rapport eller helt enkelt läst den slarvigt. Visst studerar jag hur de faktiska Pisa-resultaten skiljer sig åt mellan elever i fristående och kommunala skolor, skriver forskaren Gabriel Heller Sahlgren i en replik.
Den nya skolministern har varit rektor i ett segregerat område. Kan hon göra klok politik av sina erfarenheter? skriver Ann-Charlotte Marteus på ledarplats.
Skolan brottas, liksom samhället i övrigt, med stora utmaningar. Men att flytta besluten längre från elever, vårdnadshavare och skolpersonal är inte lösningen, skriver SKR:s Mats Gerdau och Kenneth Handberg.