I dag finns det tydliga regler kring kostnader för skolors aktiviteter och datoravtal. Däremot saknas praxis för ”information” som håller vissa elever borta.
Klädkoden på Internationella engelska skolan skapar studiero, trygghet och disciplin. Det anser grundaren Barbara Bergström. Men varför ger eleverna så låga betyg till verksamheten? Det skriver Åsa Plesner, Tankesmedjan Balans.
Idéburna skolor drabbas negativt av behovet att reglera det som har blivit en skolmarknad. När vi har aktörer i skolsystemet som drivs av att tjäna så mycket pengar som möjligt krävs regler. Och reglerna drabbar alla skolor, oavsett ägarnas syfte. Det skriver Annika Hirvonen (MP) i en replik.
Men medan kritiken växer, fortsätter friskolan att expandera. Nu har de siktat in sig på att köpa upp kommunala fastigheter. Det skriver Zina Al-Dewany på ledarplats.
På Midgårdsskolans gymnasium i Umeå har de båda lärarfacken jobbat tätt tillsammans sedan flera år tillbaka. "Våra erfarenheter är att det enbart finns fördelar med att vara en gemensam organisation för Sveriges lärare," skriver de två representanterna Hans-Erik Carlborg (LF) och Jonas Fahlgren (LR) på Midgårdsskolan i Umeå.
”Vårt största och enda intresse är att lärare i Sverige ska få det bättre än de har det idag när det gäller lön och arbetsvillkor”, skriver debattörerna.
Skrapa lite på ytan på en förskola vars rektor påstår att de ”jobbar med arbetsglädje” så inser du att de gör det av en anledning – för att den saknas. Den förskolan är inte värd dig, skriver Förskolans krönikör Erik Stenkula.
En god grundläggande utbildning är en nyckel till ett tryggt och delaktigt liv. Den öppnar dörren till fortsatta studier och framtida arbetsliv. Skolan ger förutsättningar att klara motgångar och ökar chansen till jobb och självförsörjning, skriver Gudrun Brunegård (KD).
Några timmars extra läxhjälp och möjlighet att plugga i kapp på loven – det är nya förslag från regeringens håll för att täcka upp kunskapsglappen i grundskolans årskurs 4-9. Ett bra förslag, men det kommer inte räcka för att mota marknadsskolans kunskapssegregation, skriver Linda Westerlind på ledarplats.