I februari 2025 väntas betygsutredningen presenteras, men redan nu är de förväntade slutsatserna ett hett diskussionsämne i svenska lärarrum, skriver Tim Svanberg på ledarplats.
Samtalet om artificiell intelligens förs i två skilda spår. Antingen leder den till vår undergång, eller så räddar AI oss från … ja, allt. Gemensamt är att både synsätten utgår från teknikdeterminism, och inget leder någon vart. Människan är inte ett offer för AI, men än så länge uppvisar vi en oroväckande brist på visioner.…
Hade vi under de senaste årtionden eliminerat hedersförtrycket hade antalet människor som fallit offer för gängkriminaliteten varit färre och Sverige ett mycket tryggare land, skriver författaren Kurdo Baksi.
I en tid där stora skolkoncerner dominerar och små friskolor kämpar för sin överlevnad, är det dags för en reform som återkopplar till den ursprungliga visionen för svensk friskolepolitik, skriver Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges lärare, och Maria Nordheden Gard, vice ordförande för Idéburna skolors riksförbund.
Ytterligare en undersökning bekräftar problemen med stök och bråk i svenska klassrum. Trots lovvärda regeringsinitiativ är det notoriskt svårt för skolan att på egen hand skapa lugn, skriver GP på ledarplats.
”Det upphör aldrig att förvåna mig hur många personer därute som vet exakt hur vi ska sköta våra jobb”, skriver Maria Wiman efter SVT:s granskning om stökiga klassrum.
Offentlighetsprincipen är utformad för den offentliga sektorn, och att applicera den på privata aktörer riskerar att undergräva dess ursprungliga syfte och skapa oönskade konsekvenser. Det skriver professor Joakim Nergelius.
Vi skriver krönikor. Eleverna har skrivit och skrivit. Vissa med enkelhet, andra med vånda. Ord har lagts till ord, lektion till lektion. Men idag drog jag i handbromsen, skriver läraren Karin Boberg.
Andelen underkända elever ökar i alla NO-ämnen – trots de senaste årens satsningar på bland annat NV-lyft och mer undervisningstid. "Vägen till helvetet kan vara kantad av goda föresatser", säger Magnus Oskarsson, docent i naturvetenskapernas didaktik, vid Mittuniversitetet.