Specialläraren Niclas Fohlin svarar Agneta Gulz och Magnus Haake: ”I ert svar approprierar ni allt som är bra och beprövat i skolan som kognitionsvetenskap, som om läraryrket och pedagogiken inte redan inrymmer dessa insikter.”
Det finns gott om vetenskapliga belägg för att prov som får stor betydelse för elevers betyg inverkar mer på undervisningen, skriver debattörerna i en replik.
Jag hade kö till flera av skolans yrkesprogram men tvingades säga nej till elever på grund av bristen på APL-platser, skriver Peter Varma, rektor på Praktiska gymnasiet Norrköping.
Det är glädjande att vuxna i Sverige presterar mycket bra i den internationella studien PIAAC. Den väl utbyggda vuxenutbildningen är en viktig förklaring, skriver Hanna Cederqvist, Svenskt Näringsliv.
Här har vi något vi måste reda ut. Ärendet är akut och kan inte vänta, skriver krönikören Maria Wiman efter fritidslärarens debattartikel om att rastvakta.
Skolan behöver färre riskkapitalister, fler lärare och bättre stöd till dem som har det svårast. Det är socialdemokratisk skolpolitik, skriver Åsa Westlund (S) i en replik.
Böcker som jag kan locka mina elever att ta till sig. Böcker jag kan slå in som vackra presenter av lockelse. Dessa böcker är de böcker som jag får mina elever att inte bara läsa utan även säga: ”Kan jag få läsa lite till?” skriver läraren Karin Boberg.
Ödmjuka Annelie, slitvargen som jobbar på i det tysta. Inte den som framhäver sig själv i första taget. Låt mig för evigt få ärva dina elever, skriver mellanstadieläraren Rebecca Stolper i en hyllningstext till lågstadieläraren Annelie.
Det är lätt att tro att läxhjälp är lösningen på alla problem. Men om vi verkligen vill hjälpa våra elever att lyckas, måste vi börja med att lära dem hur man lär sig, skriver läraren Setayesh Kormi Nouri.
Administratörers ovilja för pappersarbete ska inte avgöra vår yrkesidentitet och våra framtida elevers skolgång. Göteborgs universitet, låt oss få vara på fler än en VFU-skola! Det skriver två fackligt engagerade lärarstudenter i Göteborg.
Utredningen om att utveckla lärarutbildningen föreslår att skolans historia tas bort ur kursinnehållet. Men utbildningshistoria är inte en onyttig lyx-kunskap utan grundläggande för lärares professionella självförståelse. Det skriver fem historiska forskare med koppling till lärarutbildningen.