I Sverige finns starka meritokratiska rättvisepreferenser: ansträngning ska löna sig. Men borde inte den normen även gälla betygsomräkning, frågar sig SvD på ledarplats.
Allt fler inser de negativa konsekvenserna av marknadsstyrningen i skolan. Elever reduceras till kunder, lärarrollen devalveras, skolpengar går till vinstuttag och skolsystemet ökar klyftorna, skriver skolminister Lina Axelsson Kihlblom (S).
”Krigsförklaring”, ”lyxvillor i Florida” och ”straffade barn” – friskoledebatten har blivit ett rubrikvänligt slagfält. S tänker på valrörelsen, friskolelobbyn på sina vinster, skriver DN på ledarplats.
Chiara Bergmark, ordförande i Elevernas riksförbund och tidigare elev på Internationella Engelska Skolan: Ingen lyssnade på oss då, och ingen lyssnar heller på dagens elever. Klädkoder i skolan flyttar fokus från inlärning till barnens kroppar, skapar en otrygg arbetsmiljö och befäster sexistiska strukturer.
Maria Wimans elever i årskurs nio skriver här ett öppet brev till Skolverket och regeringen som beslutat att de ska genomföra de nationella proven som vanligt i år.
Men Magdalena Andersson har ett fel. Det må finnas som hon säger stora riskkapitalbolag och ”lobbyister” som försvarar ”marknadsskolan. Men friskolornas starkaste tillgång är inte högavlönade lobbyister utan föräldrar och barn som värdesätter engagemang och kvalitet, skriver Martin Tunström på ledarplats.
Om stat och kommun i det läget försvårar nyetablering av kristna skolor, och kommuner pressar barn att välja kommunal undervisning finns det uppenbara brister i valfrihet, skriver Tomas Appelqvist, universitetslektor i religionsvetenskap, Karlstads universitet, m.fl.
Som om inte frågan om konfessionella skolor redan var nog het kastade skolminister Lina Axelsson Kihlblom mer bränsle på brasan med beskedet för en vecka sedan om regeringens första steg mot Socialdemokraternas hägrande mål, ett totalförbud, skriver Dagens ledarredaktion.