Debatten om skolan har de senaste månaderna gått på fullvarv och efter förra veckans utspelsbonanza från partier och skoldebattörer gick det nästan att förutspå att söndagens Agenda om ”Skolutmaningen” i SVT skulle bli både sevärt och omdiskuterat, skriver försteläraren Ola Mårtensson i en krönika.
Anser inte artikelförfattarna att det är problematiskt om skolor delar upp barn efter religiös och social härkomst så att skolan inte blir en social och kulturell mötesplats, skriver läraren Anders Andersson.
Sveriges antidiskrimineringsbyråer ser ett behov av att politiker och kommuner nu tar sitt ansvar, lyssnar till experterna och förbättrar skolmiljön för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, skriver debattörerna.
De senaste åren har barns samtal till Bris om våld, övergrepp och kränkningar eskalerat. Bris nya rapport visar tydligt att Sverige inte når upp till ambitionen om en uppväxt fri från våld, skriver Magnus Jägerskog, Bris generalsekreterare.
En ny rapport visar hur lärarna har påverkats sedan kommunaliseringen: sämre arbetsmiljö, mindre inflytande över den egna yrkesutövningen och fler arbetsuppgifter som inte hör till uppdraget. Nu krävs ett helhetsgrepp för att förändra skolan, skriver Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.
Vad som också var märkligt i debatten var att det inte gavs utrymme åt en enda lärare som fick berätta om sina erfarenheter under hela programmet. Detta sker alltså i en statlig television som har som mål att ge klarhet om hur det förhåller sig ute i verkligheten, skriver Samuel Hedlund, gymnasielärare.
The evidence is overwhelming that money matters in education, especially for disadvantaged students, writes Pasi Sahlberg and Adrian Piccoli, University of NSW.