En förutsättning för lärande är en god arbetsmiljö. Det gäller för såväl lärare som elever. Den socialdemokratiska skolpolitiken har dock fullständigt misslyckats på detta område.
Varje elev ska kunna hitta den skola som bäst stöttar henne att skaffa de kunskaper och färdigheter hon behöver för att förverkliga sina livsmål och drömmar. Därför måste elever och föräldrar ha rätt att välja bland olika skolor, skriver Liberalerna i Kronoberg.
Regeringen hotar med att sänka skolpengen för elever i friskolor med upp till 10 procent. Det skulle utradera möjligheterna att bedriva verksamhet i skolor som i dag har 97 000 elever och 16 000 anställda, skriver företrädare för Almega Tjänsteföretagen.
Visst borde vi klara av att hålla oss till friskolornas faktiska lokalkostnader när vi själva är hyresvärden, tycker Mikael Jämtsved (MP) och Patric Andersson (MP) i Järfälla.
Skolbussning som integrationsverktyg är moraliskt tvivelaktigt, saknar stöd i forskningen och möter starkt folkligt motstånd, skriver SvD på ledarplats.
Regeringen använder sig ofta av uttrycket ”Vi ska ta tillbaka den demokratiska kontrollen över skolan”. När försvann kontrollen och hur ska vi tolka denna slogan? skriver Christina Rosén, Filosofie doktor i språkvetenskap/tyska. m.fl.
Jag såg hur skolföretagens vinst fick lov att prioriteras högre än barnens rätt till en likvärdig utbildning. En orättvisa finansierad med skattemedel och sanktionerad av vår riksdag. Det gjorde mig förbannad. Slutreplik från Lina Axelsson Kihlblom (S).
Vi lärare kräver en förändring. Vi kräver att ni politiker ser till att åtgärda de institutionaliserade, korruptionsfrämjande defekter ni själva byggt in i skolsystemet så att vi lärare kan fokusera på att undervisa Sveriges barn, skriver 285 lärare i ett upprop mot marknadsskolan.
Vi ska skynda oss till mellis, skynda oss på samlingen och skynda ut för alla andra är redan ute, minsann. Men tänk allt vi missar när vi stressar vid förflyttningar – det är då elevernas tankar, funderingar och idéer väcks till liv, skriver Sofia Grimm.