I boken Experimentet visar DI-journalisten Karin Grundberg Wolodarski hur många av skolentreprenörerna drivits av att skapa skolan de själva vill gå i. Men det som blev en framgång för några, blev förödande för Sverige, skriver Mikael Feldbaum på ledarplats.
”I SD:s förskola är poliser viktigare än förskollärare.” Det var rubriken på Eva Lindströms senaste Förskolan-krönika. Nu svarar SD på den hårda kritiken – och Lindström replikerar direkt.
Det är närmast irriterande att behöva argumentera mot förslag där förslagsställaren inte ens gjort sig mödan att ta fram underlag. Eller är det så man insett att den fakta som finns i själva verket motsäger påståendet att skolor med konfessionell inriktning segregerar?! skriver Lars Brandström, Kristina Friskolerådet.
Den svenska skolan är knappast känd för att vara sträng och grym mot sina elever. Men den är rent sadistisk i ett viktigt avseende, skriver Expressens ledarredaktion.
Förskjut inte det ordinarie utbildningsväsendets ansvar till folkhögskolan – den är en egen utbildningsform som fyller ett särskilt syfte i svensk utbildning, skriver Bo Broman och Patrick Reslow (SD).
Den cyniske undrar: Varför ska jag gå i skolan när jag kan göra en prövning med en bråkdels ambition? Det skriver svenskläraren Fredrik Sandström efter Ämneslärarens stora granskning av sommarlovskolan.
Ta tillvara på specialpedagogers och speciallärares unika kompetens i det främjande och förebyggande arbetet med fokus på skolutveckling, skriver debattörerna.
Många hemmaföräldrar vittnar i dag om kontinuerligt tjat från närstående och förfärade reaktioner när de berättar om sitt val. Det nya förslaget om förskolan gör att familjers möjlighet att välja omsorg efter önskemål och behov monteras ned, skriver Altingets krönikör Paula Bieler Eriksson.
Vi delar inte läraren Karin Herlitz bild av att bedömningen av nationella prov i svenska behöver fastna i ”detaljer”. Vår bedömningsmodell täcker breda delar av en text, skriver Saga Bendegard och Anne Palmér som utformar proven.
När kommunpolitikerna lovar historiska satsningar på skolan glömmer man att nämna en sak – nämligen att man samtidigt tvingar skolan till strukturella effektiviseringar, skriver skoldebattören Linnea Lindquist.