”Varken Jesper Rönndahl eller programmakarna tycks förstå att de blivit språkrör för den ena sidan i den polariserade skoldebatten”, skriver debattörerna.
Sverige är det enda land där skolkoncerner fortfarande får plocka ut privata vinster från verksamheterna. Vi har det svenska folkets stöd att ta tillbaka den demokratiska kontrollen över skolan, men det är inte säkert att det går igenom riksdagen. Det skriver skolminister Lina Axelsson Kihlblom (S), m.fl.
De orättvisa så kallade glädjebetygen försämrar för eleverna och undergräver förtroendet för skolan. En ny granskning från Skolinspektionen visar att många skolhuvudmän dessutom inte gör tillräckligt för att lösa problemet, skriver Thomas Hermansson på ledarplats.
Forskningsläget är tydligt: lärarledd undervisning är det bästa sättet att säkra kunskapsresultaten hos skolelever. Att utbildningsetablissemanget håller fast vid elevstyrda metoder äventyrar Sveriges framtid som kunskapsekonomi, skriver Hannes Snabb, lärarstudent och utbildnings- och integrationspolitisk talesperson för Liberala studenter.
Diskussionen om hur utbildningsformen folkhögskola kan stärkas och utvecklas måste baseras på fakta och därmed korrekta beskrivningar, skriver Olle Westberg, generalsekreterare Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation, RIO, i en replik.
Läraren.se har under två veckor bjudit in samtliga riksdagspartiers skolpolitiska talespersoner för att debattera sina viktigaste skolfrågor inför valet. Här sammanfattar vi vad de vill göra för lärarna och skolan, enligt debattartiklarna.
Att politikerna vill se en likvärdig skola, fler lärare och ökade resurser är bra. Men många av förslagen landar mer mätning, kontroll och uppföljning. Istället behöver vi se förslag som på riktigt minskar arbetsbelastningen och skapar bättre förutsättningar för lärarna, menar Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
Vi bör alltså förkorta och göra mer relevant dagens ineffektiva och oattraktiva lärarutbildning, skriver Inger Enkvist, professor emerita i spanska vid Lunds universitet.
New Public Managementstyrningen (NPM) som bygger på konkurrens mellan skolor, effektiviseringskrav och målstyrning har lett till ett havererat skolsystem. Det är en ohållbar utveckling. Sverige behöver fasa ut marknadsskolan och införa tydliga regleringar av lärares arbete, skriver representanter för Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund.