Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Debatt"

Visar sida 25 av 755

"Slöjan innebär förtryck och måste förbjudas för barn"

23 september
”Vad slöjan symboliserar kan varken du eller jag avgöra”, skriver LUF:s feministiska talesperson Andreea G. Vanciu. Hon visar därmed att hon ännu inte har skaffat sig förmåga att förstå vare sig slöjans betydelse eller konsekvenser: flickors och kvinnors underordning, där hon inte är en individ som tillåts göra egna val, skriver tre debattörer.

"Hur kan någon tro att sänkt nivå ska få svaga elever att lära sig mer?"

23 september
”Tillgänglighet” har blivit ett modeord inom svensk skola – digitala rättstavningsprogram ska erbjudas, talsyntes och inlästa läromedel. Nivåanpassade uppgifter och texter ska ”möta elevers olika förutsättningar”. Men metoden saknar vetenskaplig grund och kommer leda till enorma kunskapsklyftor när vi förenklar undervisningen för svaga elever, i stället för att låta dem träna mer, skriver Filippa Mannerheim.
1242526755