Skolverkets nya kursplan för gymnasieundervisning i historia förstärker den kritiserade trenden med alltmer abstrakta mål i skolan. Det skriver Thomas Hermansson i en ledare.
I Kiruna står den nya Raketskolan tom. Lärarbrist gör undervisning omöjlig. En illustration av när innehåll och kunnande underordnas form, skriver SvD på ledarplats.
Att som universitet uppmana elever med förkylningssymptom att stanna hemma utan att erbjuda alternativa lösningar innebär endast två saker – kunskapsbrist och ökad smitta. Det är onekligen en skenbar orimlighet, skriver Rasmus S. Andersson, student på statsvetenskapsprogrammet, GU.
Ätstörningsproblematik drabbar allt yngre. Det finns sätt att prata om kost och hälsa på – men Karolinska Institutets familjestödsprogram till skolorna är långt ifrån rätt. En glass ska fortsätta få vara en god glass hos våra barn, skriver Moa Lunneborg.
Almega: Miljarder som staten har avsatt till kompetensutveckling riskerar att frysa inne. För att undvika detta och samtidigt lösa kompetensbristen måste yrkeshögskolan och yrkesvux byggas ut kraftigt.
Tyvärr pratas det ofta om yrkesutbildningar som något enkelt och som andrahandsval. Det är inte bara fel utan blir också problematiskt när det gäller att komma till rätta med bristen på både yrkesutövare och yrkeslärare. Det skriver forskaren Maria C Johansson.
Krönikören Maria Wiman påmindes om perioden för ett år sedan, då coronaviruset spreds som en löpeld och lärare blev tvungna att hantera en surrealistisk verklighet.
Skolreformerna kommer under kommande mandatperiod att lysa med sin frånvaro. Det är skamligt, för den svenska skolan dras med stora problem, skriver Lisa Gemmel på ledarplats.
Fler barn i Sverige behöver få den chans som en gemensam, integrerad skola ger. Men då kan vi inte samtidigt ha regler som drar undan mattan för alla försök att minska sorteringsskolans segregerande effekter, skriver Liv Beckström på ledarplats.
Gymnasieskolans elever behöver lära sig grundläggande historiekunskap. Låt högskolans lärare ta hand om de abstrakta teorierna, skriver läromedelsförfattaren Hans Almgren.
Elever och vårdnadshavare upplever att kunskapen om NPF och barnets behov är låg bland skolpersonal och skolledning, skriver företrädare för Riksförbundet Attention.
Antalet skolläkare har idag blivit rejält färre. Samtidigt har hälsan blivit sämre för många barn och unga i skolan. Vi måste tillbaka till insatser med bevisat värde för barns hälsa, skriver Svenska Skolläkarföreningens styrelse.