Den naivitet som Liberalerna anklagar de andra riksdagspartierna för har även drabbat partiet självt, skriver Adam Kedert från Sveriges lärarstudenter.
Samtidigt som skolor anser att föreläsningar om Förintelsen kan vara för känsligt, verkar de inte ha några problem att politisera andra delar av undervisningen, skriver David Stavrou i en ledare.
Man blir onekligen lite nyfiken på vad de faktiskt sysslar med i skolan, jag menar om eleverna varken lär sig läsa, titta på bilder eller orientera sig på internet, skriver DN:s Sandra Stiskalo.
I februari var Johan Andersson en av huvudpersonerna i årets mest omskrivna skolaffär. Nu beskriver han det hela som ett misstag. Men det är många som borde säga tack, skriver DN:s Susanne Nyström.
För er som vill ha något annat än Trump och Putin att oroa er över: De släpper in rena analfabeter på Lunds universitet, numera, skriver Ann-Charlotte Marteus i en ledare.
När lärarutbildningen görs om måste framtidens elever vara den högsta prioriteten, inte att underlätta för högskolor att pressa igenom så många studenter som möjligt. Det skriver Naomi Abramowicz på ledarplats.
Det vore förstås galenskap om vuxenvärlden skulle ge upp på unga som har fått för sig att de inte vågar gå till skolan, i stället för att åtgärda problemet – stöket, mobbningen, otryggheten eller i något fall latheten – som gör att eleven känner som den gör, skriver Liv Näslund, LUF.
Det återkommande petandet i lärarutbildningen kommer att upprepas om inget görs åt de ekonomiska grundförutsättningarna. Det skriver flera debattörer.
Studenter på prestigefyllda universitetsutbildningar orkar inte läsa hela böcker. Det kan kopplas till en grundskola med låga krav och en övertro på digitala hjälpmedel, skriver Henrik Dalgard i en ledare.
Att våra elever inte har tillräckliga datorkunskaper är så karakteristisk för hur skolpolitiken bedrivs i vårt kära tokiga land, skriver Maria Wiman i en krönika.