Vi kan nog räkna med att rovdriften fortsätter. Förlorarna är Jessica och alla andra elever som blir blåsta på sin undervisning, skriver Kalle Sundin på ledarplats.
Det finns lärdomar att dra även av de mest katastrofala offentliga upphandlingarna, det tydliggör Olle Lidboms bok. Frågan är om de ansvariga är intresserade? Det skriver DN:s Lisa Magnusson på ledarplats.
De svenska folkhögskolorna har byggts upp under 150 år. Nu sviktar stödet. Undersköterskeutbildningar på folkhögskolor läggs ner och kurser för personer med funktionsnedsättningar försvinner, skriver Anna Ekström, ordförande i Nordens folkhögskola Biskops-Arnö och i Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation.
Det gick! Den här hösten också … Elin Zlatanoviski, specialpedagog och lärare i Växjö samt Specialpedagogiks nya krönikör, skriver om konsten att få en helklass att dra åt samma håll.
Söktrycket på lärarutbildningarna sjunker. Statistiken från visar att ansökningarna till grundskolelärarutbildningarna vid till exempel Linköpings universitet har minskat med 38 procent, till Jönköping University med 28 procent och till Karlstads universitet med hela 70 procent, skriver Mathias Bred i en ledare.
Mer än var tredje elev lämnar nian utan godkända betyg. Det är en skandal som skapats i Göteborg och som staden visat sig oförmögen att lösa. Nu måste Skolinspektionen ges större möjligheter och befogenheter att ta över skolor som inte fungerar, skriver Axel Josefsson (M), oppositionsråd, Göteborg.
Olle Lidboms bok visar på en oerhörd nonchalans mot såväl lärare och vårdnadshavare som mot skattebetalarnas pengar, skriver Eva Söderberg som har läst ”Skolplattformen”.
Det måste finnas en bok för den som upplevt något men som inte kan formulera sig eller har hittat någon att anförtro sig åt. Det svåra riskerar annars att bli tystat, nedtryckt och paketerat i ren överlevnad, skriver Anne-Marie Körling.
Det krävs andra regler för idéburna skolor än för vinstutdelande skolföretag om vi ska ha några icke-vinstutdelande skolor kvar, skriver Håkan Wiclander, Idéburna skolors riksförbund.
I antisemitisk propaganda påstås judar styra politik, ekonomi och medier och på så sätt kontrollera enskilda nationer och hela världen. Skolan har en viktig roll i att stärka ungas förmåga att känna igen och bemöta budskap vars underliggande innebörd de annars kanske inte förstår, skriver Petra Mårselius och Ulrika Knutson.
Google Chat underlättar onekligen kommunikationen och må innebära en hel del förbättringar men det finns även en baksida som bör uppmärksammas. Det är inte ovanligt att man som lärare får meddelanden via chatten på kvällstid och under helgen med förhoppning om snabba svar, skriver Marco Tiozzo.