Staten behöver styra upp skolan för att skapa en större likvärdighet. Det föreslås av en ny utredning och flera remissinstanser är positiva. Nu måste skolminister Lotta Edholm agera, skriver Mars Wingborg på ledarplats.
Regeringen menar att digitaliseringen har tryckt undan andra viktiga saker. Därför satsar vi nu en halv miljard på fler skolböcker och vill se mindre skärmtid i skolan, skriver utbildningsminister Mats Perssons AI-robot.
Sverigedemokraterna vill lägga ner en av grundstenarna i det svenska kulturarvet. Hotet mot folkbildningen borde vara den stora stridsfrågan i dagens kulturpolitik, skriver Björn Wiman.
Länge var det en välkänd hemlighet att de allra flesta förskollärare satt hemma för att få det att gå ihop. ”Räcker verkligen inte arbetstiden till alla era arbetsuppgifter?” stack chefen in näsan och frågade, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Jag tror att elevernas förmåga att både förstå text och uttrycka sig i skrift skulle förbättras avsevärt om vi inte ägnade så förtvivlat mycket tid åt att låta dem öva på gamla prov utan istället läste intressanta och viktiga texter på riktigt, skriver svenskläraren Karin Herlitz.
I inget annat land kan alla välja skola utan att behöva betala avgift. Vi finansierar utbildning gemensamt med våra skatter. Alla elever får en skolpeng som går till den skola - kommunal eller fristående - som eleven eller elevens föräldrar valt. Skolpengens storlek ska motsvara hemkommunens kostnader, skriver Peje Emilsson, grundare av Kunskapsskolan.
Lotta Edholms 27,5 miljoner för stöd till elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är efterlängtat och ett steg i rätt riktning, även om det skulle behövas mycket mer för att åtgärda bristerna i dagens skola, skriver Anki Sundberg, Riksförbundet Attention.
Ibland får eleven en tillsägelse för att hen är uppenbart respektlös, ibland får hen en tillsägelse när det är lite mindre uppenbart och ibland uteblir konsekvensen helt och hållet, skriver idrottsläraren Alexander Skytte.
Med det nya professionsprogrammet har vi nu en reell möjlighet att skapa ett nationellt system av kompetensutvecklande insatser av hög kvalitet som faktiskt möter professionens behov, skriver skolminister Lotta Edholm (L), Johanna Jaara Åstrand och Åsa Fahlén, Sveriges Lärare.