Filosofi verkar tyvärr förbli ett marginaliserat ämne med ett alldeles för omfattande innehåll, där det blir väldigt svårt att hinna lära sig någonting vettigt, skriver debattörerna.
I flera år har lärare larmat om en påfrestande arbetsmiljö i Göteborgs grundskolor och anmälningarna om hot och våld mot personal, främst i låg- och mellanstadiet har ökat, skriver Ylva Ljung och Lennart Hellsborn, Sveriges Lärare.
De nedskärningar som nu görs på våra grundskolor i Sverige riskerar att ha förödande konsekvenser för barn som utsätts för sexuella övergrepp, skriver Maria Näslund och Amanda Hedman Rojas, Tre ska bli noll.
Rektorer för landets universitet och högskolor riktar kritik och tydliggör sin syn på konsekvenserna av regeringens beslut att korta mandatperioderna för externa ledamöter i de statliga lärosätenas styrelser från tre år till 17 månader.
Debatten om digitaliseringen återkommer med regelbundenhet i en cykel på ungefär tre år. Ofta kommer kritiken som ett svar på en stark optimism om nya teknologier som slagit igenom. Ibland beror den på en rädsla. Pendeln slår fram och tillbaka. Debatten som följer pendelrörelsen är nyttig och bra för utvecklingen, skriver Jannie Jeppesen, Swedish Edtech…
I sex svenska kommuner är inte ens hälften av grundskolans lärare behöriga i de ämnen de undervisar i. Stackars elever som mister framtidsmöjligheter. Det skriver Expressens ledarredaktion.
I väntan på ny regeringspolitik kan enskilda skolor redan nu slå vakt om varje barns rätt till ett skriftspråk. Frågan är vilken kommun, privat huvudman eller rektor som vågar gå före. Det skriver SvD:s Paulina Neuding.
Äldre borgerliga politiker beter sig som om friskolereformen är deras ofelbara bebis. Det är dags att inse att deras barn har lika många fel och brister som alla andra 30-åringar, skriver DN:s Susanne Nyström.
Det fria skolvalet tjänar i dag inte sitt fulla syfte. I 30 år har regeringar misslyckats med att vårda friskolereformen. Det behövs en ny friskolereform som jämnar ut spelplanen mellan alla aktörer och skapar drivkrafter att leverera bra undervisning, skriver företrädare för Moderat skolungdom.
Att Lotta Edholm i svepande ordalag dömer ut i princip all kompetensutveckling som i dag erbjuds skolor och förskolor och kalla det ”inspirationsföreläsningar av peppiga konsulter” är häpnadsväckande, skriver Tobias Ludvigsson och Åsa Larsson, Gothia Kompetens.