I Lund kommer elever med snittbetyg inte in på kommunala gymnasieskolor. I norra Sverige får de unga betalt om de pluggar på hemmaplan, skriver DN på ledarplats.
Det finns flera allvarliga problem med utbildningen till lärare. Mest allvarligt är att studenterna inte är tillräckligt förberedda för mötet med eleverna i klassrummet, skriver Lotta Edholm och Mats Persson.
Barnen är inte ute och leker i skogen längre. De sitter framför skärmar. Hur kan vi vara så blinda för det som sker? undrar skoleleven Ingeborg Lindén.
Om läsaren inte får böckerna som beskriver det vi inte vill att de ska läsa försätter vi dem i en stumhet. En tystnad. En smärta. Barn ska skyddas i verkligheten, inte ifrån den, skriver Anne-Marie Körling.
Sverige kan inte spara sig till en framtid som stark kunskapsnation, utan staten måste ta ansvar för kvalitet, likvärdighet och resurser i hela utbildningssystemet. Det handlar om hela Sveriges framtid och välstånd, skriver Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande, Sveriges lärare och Åsa Fahlén, förbundsordförande, Sveriges lärare
Både Socialdemokraterna och Moderaterna gick till val med löftet om att införa två lärare i varje klassrum i Stockholm. Men med ökade kostnader för i princip allt håller löftet om ett tvålärarsystem i stället på att bli till ett nollärarsystem, skriver Jan Jönsson (L).
På så sätt ökar den likvärdiga bedömningen jämfört med idag eftersom eleverna får samma chans att förbereda sig. Dessutom minskar stressen både för elever och lärare, skriver SO-läraren Fredrik Sellerfors om förslaget.
Regeringen bör ge Arbetsmiljöverket i uppdrag att granska om arbetsmiljölagen är fullt tillämpbar i skolan. Det anser Sveriges skolledare med anledning av den uppmärksammade domen då en liten pojke drunknade under skoltid, skriver skriver representanter för Sveriges Skolledare.
”Det hade nog kunnat bli en riktigt bra krönika – om det inte vore för att jag släpar mig fram på hörntänderna av arbetsbördan just nu”, skriver läraren Maria Wiman i en krönika.
Tyvärr går det snabbare att privatisera än att bygga upp verksamheter igen. Avtal med privata aktörer måste avslutas och stadens egen SFI kan inte planera eller rusta verksamhet för fler än de elever som de får, skriver debattörerna.
Politiska förslag som lägger omotiverat tunga bördor på förskolorna riskerar att gå ut över våra möjligheter att bedriva så bra utbildning som möjligt för barnen. Det skriver huvudmännen för fyra förskolor.