I stället för detaljstyrning bör ansvariga ministrar ge lärarutbildningen tillräckliga resurser och akademisk frihet. Det skriver Anders Linde-Laursen och Cathrine Norberg, Lärarutbildningskonventet, i en replik.
”I ett skolsystem där varje F garanterar tonvis av extraarbete, upprörda mail och icke förringbar samvetsstress är det bra mycket lättare att sockra bokstäverna en smula”, skriver Maria Wiman.
Det är fruktansvärt att som elev som snart gått 13 år i det svenska skolsystemet inse att betygssystemet inte fungerar. Politikerna måste ställas till svars för betygsfusket, skriver Penny Wenster som snart tar studenten.
Skolministerns idé att återinrätta särskilda undervisningsgrupper handlar mer om gruppering än om undervisning, skriver specialläraren och Specialpedagogiks krönikör Mikael Vestman. Trots allt vi vet om npf-diagnoser har skolan fortfarande ingen aning om hur elever med npf ska bemötas och undervisas – inte ens i grunden.
Om undervisningen i fritidshemmet ska behandla digitala verktyg och dessutom utgå från elevernas intressen och behov så förefaller det mycket märkligt att just det digitala intresset ska få stryka på foten, när det är barnen själva som för med sig sådana verktyg in i verksamheten, skriver Mats Andersson, lärare i fritidshem i Södertälje.
Att kunna planera, testa och lösa problem i sin vardag lyfter helt enkelt självkänslan och självförtroendet. Och det är just det vi får lära oss i slöjden, skriver slöjdläraren Henrik Boström.
Lars Strannegård, det timbroifierade utbildningsdepartementet och skolkoncernerna tycks vara ute efter en skendebatt, skriver Aftonbladets Jenny Maria Nilsson.
Om inte skolan ger barn praktisk kunskap så de kan hantera makten, tekniken och värderingarna bakom deras mobilskärmar – vem kommer då kunna fortsätta motståndet mot feodalherrarna som redan i dag äger våra digitala liv? skriver Mattias Beijmo
”Alla som har gått på Östra, skål!”, ”Alla som har gått på Enskilda, skål!” På de stora festerna under insparken på Handelshögskolan skålades det glatt för de olika gymnasieskolorna i Stockholm och tiotals, tjugotals personer ställde sig upp varje gång. Det skriver Matilda Molander på ledarplats.