Det var både goda och dåliga nyheter när Skolverket presenterade den internationella kunskapsmätningen PIRLS 2021 som undersöker läsförmåga och attityder till läsning hos eleverna i årskurs fyra. Faktiskt mest dåliga nyheter. Det skriver NWT Ledarredaktion.
Regeringens nedskärningar har bäddat för skolans kostnadskris och nu riskerar Lotta Edholms budgetlögner att fördjupa krisen ytterligare, skriver Åsa Westlund, utbildningspolitisk talesperson (S)
Ett skolbibliotek är inte bara ett rum med böcker. Det är en plats för bildning och förkovran – förutsatt att det är bemannat med kunnig personal, skriver DN på ledarplats.
Marknadsskolan får allt hårdare kritik – och risken är att den också korrumperar våra politiker. När ska vi få verklig valfrihet vad gäller skolan – friheten att kunna välja bort ett dysfunktionellt skolsystem, frågar sig SvD på ledarplats.
Ett av de vanligaste argumenten är att man blir smartare och bättre på att lösa problem av att läsa matematik. Ännu har jag inte sett några tydliga belägg för att så faktiskt är fallet, skriver matematikläraren Olof Dahl.
Skolans förfall pågår. Systemet är skapat av skurkar. En skattefinansierad politisk lobbyism hindrar lagstiftning och förändring – trots att det är det en majoritet av väljarna vill ha, skriver Aftonbladet på ledarplats.
Att regeringen nu i hast skapat en känsla av osäkerhet kring hur lärosätena styrs kommer inte att gagna ambitionen att stärka kvaliteten i forskning och utbildning. Det skriver Peter Nygårds och Mats Benner.
Skolverkets digitaliseringsfiasko visar varför det var rätt av Lotta Edholm att sparka myndighetens generaldirektör Peter Fredriksson, skriver Naomi Abramowicz på ledarplats.
Det har etablerats ett narrativ om att friskolor använder höga betyg som marknadsföring och att lärare i friskolor därmed tar sin myndighetsutövning lite mindre seriöst. Men det finns också kommunala skolor och hela kommuner med stora avvikelser uppåt, skriver Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund, i en replik.