AI-kommissionen har tagit fram viktiga förslag men allt måste börja i skolan. En grundläggande digital kompetens krävs för att vi ska lyckas med det systemförändrande tekniksprång som AI innebär, skriver bland annat Åsa Zetterberg, TechSverige, Anders Henriksson, SKR, och Göran Arrius, Saco.
Skolverket och Kulturrådet har lyckats göra läslistor med kärlek och död, mystik och spänning – varken stumma eller tråkiga. Nu börjar det politiska arbetet att göra dem till något annat än symbolpolitik, skriver DN:s Malin Ullgren.
Även om presskonferensen är myndighetsgrå är läslistorna faktiskt ganska bra. Men läsning är så mycket mer än bara pedagogik, skriver Josefin de Gregorio i en ledare.
Det blir allt vanligare att elever tillåts lyssna på skolmaterial istället för att läsa. Det riskerar dock att bli ett hinder snarare än ett hjälpmedel. Både politiken och föräldrar måste ta sitt ansvar, skriver Henrik Dalgard i en ledare.
Vi som jobbar med barn i förskola och skola har fått nog av att våra verksamheter försämras gång på gång på grund av nedskärningar och ogenomtänkta beslut. Pedagoger men framför allt barnen förtjänar stabilitet och tillräckligt med resurser. Det måste få kosta att utbilda barn, skriver Elin Olausson, före detta förskollärare.
Den statliga utredningen ”Fler vägar till arbetslivet” har inte kommit en dag för tidigt. Men utredningen dras samtidigt med en del återkommande problem. Yrkeselever kommer fortsättningsvis vara elever som ses som mindre begåvade än andra, skriver forskaren Alexandru Panican.
Äntligen har debatten om ungas alarmerande svaga läsförståelse tagit fart! Vi är många lärare som har ropat i många år men inte riktigt fått gehör. Kanske vänder det nu, skriver Karin Herlitz.
Det finns vetenskapliga bevis för att personer som från tidigaste barnaår låter händerna hantera ett instrument, till exempel violin eller piano, får mer komplicerade system av nervbanor i hjärnan och en mer utvecklad vit substans, skriver debattören.
I väntan på att förskolan ska bli obligatorisk för de barn med störst behov av att lära sig svenska vill vi att förskolor i utsatta områden ska få extra resurser för att jobba mer språkutvecklande. Detta har tyvärr regeringen sagt nej till. I stället för att satsa på att höja kvaliteten i de förskolor som…