Barnkonventionen är lag i Sverige och där fastslås barns rätt till skolgång. L ser därför inte hur det som C och M diskuterar i två debattartiklar, att lärare ska tvingas informera om papperslösa barn, blir verklighet, skriver Fredrik Malm (L)
Inte ens när länder som lyckats bra i Pisa-test värderar estetiska ämnen och kreativitet högt för samhällsutvecklingen och individens välbefinnande tar politikerna sina händer från ögon och öron, skriver Carsten Brosjö, ämneslärare i teater.
Det är inget mindre än en skandal att vi har en skola som år efter år inte bara tycks cementera klassamhället, utan faktiskt utökar det, skriver Vesna Prekopic.
Vi har alltså elever som håller på att gå under av uttråkning och understimulans i svensk skola, skriver Helén Svensson, lärare och student på speciallärarprogrammet och styrelseledamot i Boplats (KD).
Skolministern behöver en stadig blick på skolans fem stora problem som Skolverket pekar på i sin lägesbedömning. Hon borde också instruera Skolverket att inte flumma till sina rapporter och bedömningar som nu sker. För demokratins skulle bör myndigheterna vara raka och tydliga i sin kommunikation om orsak och verkan, skriver Widar Andersson på ledarplats.
Skolverket publicerade på fredagen sin årsrapport. Den handlar om tillståndet i skolväsendet, och det är nedslående läsning, skriver Tobias Wikström på ledarplats.
Idag är utbildningen inom sfi så ostrukturerad att det är oklart vad eleven ska göra. Det krävs tydliga styrdokument så att elever verkligen lär sig svenska språket, skriver läraren Sara Pargell.