Många små barn börjar dagis för första gången nu under hösten. Hur gör en pedagog för att skapa kontakt och tillit till barnet, med de utmaningar som munskyddet skapar? Rickard Rosengren är småbarnspedagog vid daghemmet Humlan i Månsas i Helsingfors, och han kan knepen. (webb-radio)
Att människor under pandemin håller långa avstånd från varandra och använder munskydd kan påverka en del barns utveckling. De första åren är väsentliga för ett barns utveckling, men Mirjam Kalland, professor i småbarnspedagogik, förhåller sig ändå lugnt: "Allt är sådant som man kan tala om och bearbeta".
Sedan coronapandemins utbrott har undervisningen på Stockholms Estetiska Gymnasium skett med visir och munskydd. Så blir det även under inledningen av höstterminen, när eleverna kommer tillbaka på måndag.
Undervisning på plats i skolan är huvudprincipen när grundskola och gymnasium startar i höst. Samtidigt behöver förebyggande åtgärder finnas på plats för att minska risken för smittspridning av covid-19.
Sommarlovet är snart slut och nästa vecka fylls svenska klassrum av skolbarn. Barn som riskerar att både bli sjuka i covid -19 och sprida smittan vidare men som i nuläget inte får bli vaccinerade. Men det kan snart ändras, tror virusexperten Matti Sällberg.
Över en miljon barn i USA dök inte upp i skolan under pandemin, varken på plats eller online. Värst drabbades förskolorna. Där saknades över 340 000 barn, främst från ekonomiskt utsatta områden.
De universitet och högskolor som varit stängda under pandemin, och till största delen bedrivit digital undervisning, väntas öppna till hösten. Enligt Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning, planerar alla lärosäten för campusbaserad utbildning under hösten.