I september svarade 45 procent av lärarna att de var tvungna att vara på arbetsplatsen på alla möten. I december är den siffran 19 procent. Men fortfarande måste fyra av tio tillfrågade högstadielärare jobba på skolan, trots att arbetsuppgifterna inte kräver det. Det visar siffror från Kantar Sifo.
Om hela svenska skolan måste stänga kommer troligen förskoleklasserna att drabbas värre än andra. Där tycks de digitala förberedelserna släpa efter allra mest.
Den distansundervisning som gymnasieskolan fått anpassa sig till under coronapandemin har varit utmanande för både skolorna och eleverna. I denna rapport belyser vi både de områden som skolan bedömer som särskilt utmanande i hanteringen av pandemin och de arbetssätt som fungerat särskilt väl, men också hur eleverna själva upplever situationen genom att lyfta fram deras…
Under den tidiga hösten 2020 har Skolinspektionen genomfört en granskning som baseras på intervjuer med rektorer och ett urval av elever på 225 gymnasieskolor. Rektorerna och eleverna har i granskningen fått göra egna bedömningar av hur arbetet gått och vilka utmaningar som de upplever kvarstår framöver.
Förslaget att ställa in nationella proven får både ris och ros av lärare på sociala medier. Förbundsordförande Johanna Jaara Åstrand i Lärarförbundet ser dagens besked som en seger.
Lärares arbetsbelastning var hög före pandemin. Nu är situationen etter värre. När vi till slut lämnar pandemin bakom oss kan inte lärares vardag se ut som tiden före. Lärarkåren behöver återhämtning och läraryrket måste bli långsiktigt hållbart, skriver Johanna Jaara Åstrand på ledarplats.
De nationella proven under nästa år ställs in. Vad blir konsekvenserna för elever och lärare? Ledarsidans Fredrik Johansson diskuterar med Anders Boman, enhetschef för enheten för nationella prov på Skolverket. Svante Tideman, förste vice ordförande i Lärarnas Riksförbund och Hans Jakobsson, rektor på ABB:s industrigymnasium i Västerås. (webb-radio)
En av de viktigaste aspekterna av beslutet är att detta är ett sätt för Utbildningsdepartementet att försöka lätta på bördan för en nu mycket sliten lärarkår. I en kommunaliserad skolmarknad har man inte så många andra verktyg att ta till, skriver skolexperten Per Kornhall.
Svårigheterna att leva upp till alla krav och förväntningar på skolan har aldrig varit större än nu under pågående pandemi. Att Skolverket i det läget väljer att utmåla rektorerna som inkompetenta och illvilliga snarare än de lokala hjältar som de faktiskt är, riskerar att lägga sten på börda, skriver Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund.