Eleverna är tillbaka i sina skolor efter jullovet. Samtidigt skenar smittan i samhället. Hur agerar Solna för att minska smittrisken? Vi ringde upp skolchefen Lena Lundström.
En skola i Borås har stängt mellanstadiet.Detta efter ett covid-utbrott bland lärarna.– Vi har ett antal bekräftade covidfall, och sedan har vi anställda som är sjukskrivna av andra orsaker, säger Anette Lejon som är tillförordnad rektor till Borås Tidning.
Forskaren och supernannyn Anna-Karin Wyndhamn tycker att lärare ska vara lärare och inte coacher. Och att det är hög tid att byta ut tjänstemännen på Skolverket. "Tänk vad mycket de har varit med och kladdat på!", säger hon.
Författaren, föreläsaren och handledaren Gunilla Wahlström är tillbaka i skolan igen i Malmös satsning med seniora medarbetare. "Utmaningen i skolan i dag är att fånga barnens intresse, att väcka lusten att lära och få dem att inse att det är nu de har sin chans", säger hon.
Nyligen avslutades ett utvecklingsprojekt om elevcoachning på en kommunal skola i Stockholm. Resultatet visar att de elever som blev coachade under två terminer generellt ökade både sin hälsa, närvaro och måluppfyllelse.
För ett och ett halvt år sedan gick Ann-Louise Becke i pension från sitt arbete som rektor på Ängslättsskolan, men det dröjde inte länge innan hon var tillbaka i skolans värld – nu i en coachande roll som senior handledare.
Trygghet och goda relationer löper som en röd tråd genom Dzemila Glavovics uppdrag som elevcoach på Bellevue gymnasium. "Det viktigaste är att eleverna vet vad de har för mål och vad de vill nå, och utifrån det så vägleder vi dem", säger hon.
Måndag eftermiddag och Flemming Lindenberg har som vanligt biologi med klass 8A på Johannesskolan i Malmö. Men allt är inte som vanligt. Två extra par ögon och öron noterar allt han säger och allt han gör.
Skolverkets projekt handledning för lärande kritiseras nu för att sakna vetenskaplig grund. Det skriver SvD. Totalt satsar Skolverket 60 miljoner kronor på att låta coacher utveckla lärare på tio skolor med dåliga kunskapsresultat.
Skolverket har satsat 60 miljoner kronor i ett projekt där coacher ska peppa lärare att bli bättre i klassrummet. Men kritiker menar att metoden saknar vetenskaplig grund och att pengarna behövs till annat.