Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Blogg"

Visar sida 8 av 33

Nyhetskategorier

"Jag blir lite förvirrad, Skolverket"

2019-02-22
Vi får helt enkelt göra så gott vi kan. Men att då missleda i frågan om begreppen på det vis Skolverket öppnar för det första för en relativistisk kunskapssyn. Detta samtidigt som man osynliggör lärares påtagliga tysta kunskap. Det är inte ok, skriver skolexperten Per Kornhall i sin blogg.
Nyhetskategorier

"Begränsa Skolinspektionens makt"

2019-02-15
Jag tycker det är dags att damma av utredningen om hur skolmyndigheterna skulle kunna organiseras på ett annat sätt. Kanske finns det bra lösningar att hämta där? Framförallt behöver Skolinspektionen tas ned på jorden. De har för mycket makt över svensk skola!, skriver läraren Niklas Mörk i ett blogginlägg.

Kvalitet i vuxenutbildning i vårt fokus

2019-02-15
Att gå på vuxenutbildning är en viktig möjlighet för många. Det är också ofta en väg till en ny riktning i yrkeslivet eller till högre studier. Sveriges kommunala vuxenutbildning är erkänd i ett internationellt perspektiv. I Sverige ger vi god tillgång till utbildningsvägar, och komvux är på flera sätt mycket uppskattat. Detta inte minst för…
Nyhetskategorier

Tre böcker att läsa just nu

2019-02-12
I mitt huvud snurrar just nu innehållet i tre böcker som jag tycker kompletterar varandra på ett väldigt bra sätt. Det är Anette Jahnkes nya bok ”Utveckla utbildning”, Katz och Ain Dack "Professionsutveckling och kollegialt lärande", samt Viviane Robinsons ”Förbättring i en förändringstrött skola", skriver skolexperten Per Kornhall i ett blogginlägg,

"Så blev skolan av med ytterligare en lärare, och det var kanske lika bra"

2019-01-18
Jag klandrar systemet. Det som skapat en skola där lärarna inte längre ska ägna sig åt att förmedla och utveckla kunskaper utan serva kunder, sköta omsorg och vara ett socialt nav i tonåringarnas liv. För alla de saker som skedde på vägen är väsentliga pusselbiter i den konstruktionen, skriver läraren Mikael Bruér i ett blogginlägg.
Nyhetskategorier

Om kunskapskrav

2018-11-19
Förra veckans inlägg om det relativa betygssystemet rörde upp en del känslor, inte minst i relation till dagens kunskapskrav. Någon menade till exempel att det faktum att Skolverket misslyckats med att formulera vettiga kravnivåer vid två tillfällen (dvs. till läroplanerna 1994 och 2011), visade att målrelaterad bedömning var ett hopplöst företag, skriver Anders Jönsson, professor i didaktik…
178933