Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Blogg"

Visar sida 31 av 33

Nyhetskategorier

Digitala verktyg, SAMR och det saknade steget

2013-02-22
På spaning efter det omdefinierade lärandet – del 1 Den digitala utvecklingen i skolan går fort just nu och glädjerop blandas med farhågor i takt med att en till en och andra koncept införs på skolor runt om i landet, skriver Per-Daniel Olsson.
Nyhetskategorier

Gastkramande förskoleskandal

2013-02-13
Det adderar sannerligen en skräckdimension att läsa om förskoleskandalen i Nacka samtidigt som man själv har inskolningsvecka. Inte för att jag för ett ögonblick tror att det som hänt på förskolan Stensötan i Älta skulle vara vanligt, men blotta tanken är gastkramande, skriver Sanna Ryman.
Nyhetskategorier

OECD visar än en gång bristerna i den svenska skolan

2013-02-13
Hur hänger skolresultatens nivå ihop med likvärdigheten i skolan? Måste länder välja mellan det ena eller det andra? Nej, svarar OECD med emfas. Och det går dessutom att göra framsteg på båda områdena på relativt kort tid. Det framgår av en intressant och beklämmande OECD-analys av data från PISA-testen, skriver German Bender.
Nyhetskategorier

IUP och tillit

2013-02-07
Det har nog inte undgått någon att regeringen har aviserat ett avskaffande av skriftliga individuella utvecklingsplaner inkl omdömen för årskurs 6-9, skriver Anna kaya.
Nyhetskategorier

Lärarna hårt pressade

2013-01-24
Lärare är hårt pressade idag. Det visar nu också en enkät genomförd av Lärarnas Riksförbund i Lund. Resultaten stämmer väl med förbundets centralt genomförda arbetsmiljöundersökningar, skriver Zoran Alagic, presschef Lärarnas Riksförbund, i sin blogg.
Nyhetskategorier

Matematik och Språket

2013-01-21
Det här blogginlägget startade efter en stunds självrannsakan. Det var efter en lektion jag hade haft i kursen Matematik 3C där jag halkade in på begreppet negativa tal och operationen minus, skriver Simon Rybrand, gymnasielärare i matematik.
Nyhetskategorier

Stärk skolan – satsa på fritids

2013-01-16
I en värld där man prioriterar barnets utveckling och välbefinnande, lyckas fritidshemmet, utan att ha schemalagt vare sig matte, no eller elevens val, timplanelöst att ta tillvara på individens intressen, behov och ändå locka till ett utvidgat lärande och en utvidgad utveckling. I en värld där barnet är prioriterat, alltså, skriver Åsa Anevik.