Pisa-artikeln i DN idag den 4/6 var väldigt konstigt upplagd och säger nog inte vad den utger sig för att göra. Men den innehåller samtidigt ett par väldigt viktiga poänger. Det skriver Per Kornhall, författare och skolstrateg.
I ett nytt blogginlägg beskriver Barn- och elevombudet Caroline Dyrefors Grufman ett ärende där skolorna inte reagerade tillräckligt på de kränkningar som en elev utsattes för. Efter BEO:s beslut reagerade dock kommunen på ett ansvarsfullt sätt.
I sin krönika driver Mats Edman, Dagens Samhälle, tesen att debatten om kunskapstapp i samband med att resultaten av PISA 2012 baseras på en överdriven bild av resultatnedgången och att grundskoleeleverna i själva verket presterar bättre varje år, skriver Pontus Bäckström.
De svenska resultaten från PISA-mätningen 2013 har skapat stora rubriker. Med rätta. Det är ett allvarligt läge. Vi ser en en förändring i ungdomars motivation för skolarbete, skriver Jan Hylén.
Hur lyfter man skolan och alla som verkar i den? Ett sätt är att våga lyfta sig själv och mota bort Jante. Här låter Magnus Blixt publicera ett avslutningsbrev som en av hans elever skrev till honom.
Jag har länge använt kalkylarket i Google Drive för att hålla koll på vad mina elever gör och hur jag uppfattar att de ligger till i olika kurser. Det skriver Sven Järgenstedt, gymnasielärare, Göteborg.
Kommande Förskolechatt kommer handla om makt. Redan nu har frågan cirkulerat på twitter i förskolechatts forum. Från vilken synvinkel ska vi diskutera makt, från pedagogernas inflytande eller från barnens inflytande? skriver Ann Kronberg Larsson.