Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Blogg"

Visar sida 20 av 33

Nyhetskategorier

Lotta Lindström bloggar: Visst är normkritisk vägledning möjlig?!

2016-10-26
Hur möter jag mina elever, presumtiva elever och vuxna? Med vilka glasögon väljer jag att se världen? När jag gick utbildningen var Gunnel Lindhs femstegsmodell som var aktuell och det var utifrån den som vi höll oss då vi lärde oss att ha vägledningssamtal, skriver studie- och yrkesvägledaren Lotta Lindström i ett blogginlägg.  
Nyhetskategorier

Fortbildning: här är trenderna

2016-10-11
Den här är ett av fyra blogginlägg om fortbildning. Genom att ta ett historiskt perspektiv på fortbildning kan mönster synliggöras, skriver debattören Åsa Morberg i ett blogginlägg.
Nyhetskategorier

"Hur bemöter vi elever som agerar utmanande?"

2016-10-03
Media har rapporterat om hur elever hålls nedtryckta av personal i skolan. De situationer som beskrivs är ett misslyckande för skolan. Och det känner även de som upplevt sig behöva använda tvingande metoder för att skydda den elev som agerar eller för att skydda de elever och vuxna som finns omkring, skriver Per-Arne Andersson, SKL.
Nyhetskategorier

Per Kornhall bloggar: Äntligen lyfts skolpengen i debatten

2016-09-29
Min glädje blev stor när jag slog upp Dagens Nyheter. På debattsidan lyfter Johanna Jaara Åstrand frågan om skolpengen och dess konsekvenser. Jag har skrivit om detta sedan 2013. Det är en av de saker som när jag diskuterar det med internationella forskare väcker allra mest förundran (för att inte säga bestörtning), skriver skolexperten Per…
Nyhetskategorier

Nyansering om lönebidrag – och farväl

2016-09-28
Skolverket bedömer att 600 miljoner kronor i statligt bidrag till höjda lärarlöner kan frysa inne i år. Det har fått såväl ministrar som fackliga företrädare att rikta stark kritik mot kommunerna. Men här har kritikerna haft alldeles för bråttom, skriver Håkan Sörman, SKL, i ett blogginlägg.
Nyhetskategorier

Ledare bloggar: Språket är nyckeln till goda resultat

2016-09-22
Det är orimligt att ansvaret för fortbildning ligger på individnivå och på den enskilda lärarens ork att skaffa sig den på fritiden. Staten behöver ta ett samlat tydligt grepp kring detta och vi uppmanar rektorer och ledningsansvariga hos huvudmännen att göra detsamma. Språket är nyckeln till goda resultat, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.
119202133