Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Blogg"

Visar sida 14 av 33

Nyhetskategorier

"Det behövs nationell statistik om skolfrånvaro"

2017-08-24
I Dagens Samhälle uppmärksammar Malin Gren Landell och Aggie Öhman, bloggaren Prestationsprinsen, Skolverkets avvisande hållning till uppdraget att samla in och sammanställa nationell frånvarostatistik ”Frånvarande elever går under samhällets radar”, skriver Per-Arne Andersson, SKL, i ett blogginlägg.
Nyhetskategorier

"Mät mera - skolans styrning glappar"

2017-08-22
Det här med att mäta är inte lätt. Vilka måttenheter är avgörande för att lyfta skolan. Vad kan man mäta och vad ska resultatet användas till. Mats Rosenkvist och Matz Nilsson går på DN Debatt in på det här med skolor som den bransch som har bitvis undermålig styrning. Mycket i det ligger i bristande…
Nyhetskategorier

Förslag på garanti om tidiga insatser får underkänt

2017-08-18
Igår beslutade regeringen om en lagrådsremiss där det föreslås nya bestämmelser i skollagen om en åtgärdsgaranti i förskoleklassen och lågstadiet. Syftet är gott, men detaljstyrningen som förslaget medför leder till ökad administration och blottar en brist på tillit till skolans medarbetare, skriver Per-Arne Andersson, SKL, I ett blogginlägg.
Nyhetskategorier

Ledare bloggar: Förväntningar och verklighet

2017-08-17
En ny termin väntar. Många förhoppningsfulla elever börjar skolan och ännu fler fortsätter sin skolgång. Men det är också många nya lärar- och vägledarstudenter som börjar sin utbildning och sin yrkesbana. Även där är förväntan stor.
Nyhetskategorier

Ledare bloggar: Dags att välja skola

2017-06-16
Vi vill och behöver komma bort från segregationen som finns i Sverige. I klassrummet behöver elever möta klasskamrater med olika bakgrund. Olikheterna berikar för att kunna diskutera och vrida och vända på frågor, med stöd av en lärare, för att kunna tillägna sig kunskapen på bästa sätt. Detta ska ske i vilket klassrum, och med…
Nyhetskategorier

Med vilket stöd kan eleven?

2017-05-19
Bedömningen och betygssättningen är inte lätt och man kommer ofta till dilemman som man måste lösa. Är detta kunskaper nog? Är det likvärdiga kunskaper att göra på det här sättet? Det är ett arbete som man som lärare inte ska lösa själv. Diskutera era dilemman i arbetslaget i skolan, skriver Wern Palmius, rådgivare, i ett blogginlägg.
113141533