Anna Karlefjärd är universitetsadjunkt i pedagogik vid Karlstads universitet och har tillsammans med Pernilla Lundgren skrivit boken Ämnesbetyg i gymnasieskolan – en handbok.
En rektor i en kommun i Östra Skaraborg ändrade en elevs betyg från F till E. Detta uppmärksammades av en visselblåsare i somras, som tipsade kommunen. Nu är kommunen klar med sin utredning.
Ämnesbetygsreformen riskerar att växa till ett monster. När gymnasiet inför ämnesbetyg samtidigt som undervisningen fortfarande är utformad som kurser med hög grad av valfrihet blir det problem, varnar läraren Johan Bergström.
Skolresultaten för högstadieeleverna i årskurs 9 har försämrats jämfört med tidigare år. Och gruppen vars resultat har sjunkit mest är tjejerna. "Det är väldigt ofredtillstillande", säger Robert Bredberg utbildningsdirektör på Linköpings kommun.
Göteborgsregionens kommunalförbund (GR) lanserar nu projektet Fokus IM, ett initiativ som syftar till att förbättra studieresultaten för elever på introduktionsprogrammen (IM) i Västra Götaland.
Istället för att döma elever för vad de inte klarar av borde vi fokusera på hur vi kan ge dem den vägledning och det stöd de behöver, skriver Håkan Eriksson, oppositionsråd och skolpolitiker, Karlskrona kommun.
Trots att många elever har har anpassningar i skolan är det inte tillräckligt för att de ska få godkända betyg. En undersökning från i våras visar att hälften av barnen på mellanstadiet har anpassningar för att klara skolan.
I Sverige lämnar var femte elev grundskolan utan godkända betyg och saknar därmed behörighet till nationella program på gymnasiet. Sverige sticker verkligen ut som i särklass värst i Europa, skriver Henrik L Barvå på ledarplats.
Skolinspektionens tillsyn visar brister hos majoriteten av de granskade anordnarna. Hos några av anordnarna är bristerna både många och omfattande. I vissa fall gör bristernas karaktär även att rättssäkerheten kan ifrågasättas, vilket Skolinspektionen ser allvarligt på. (pdf)