Siffrorna pekar uppåt och stängningen av Rosengårdsskolans högstadium verkar ha gett resultat. Både antalet elever som är behöriga till gymnasiet och betygssnittet har stigit.
Regeringen vill införa betyg i ordning och uppförande i skolan. Lärare i Ystad som YA har pratat med är kritiska och bun-ordförande Jan Erlandsson (C) går emot sitt eget parti.
Vad som skiljer oss åt är att Björklund, utan stöd i aktuellt forskningsläge, hävdar att betyg från år 4 skulle bidra till att förbättra elevers resultat. Jag å andra sidan, vill uppmana politiker att ta seriöst på forskningsläget när reformer i skolan genomförs, skriver Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik, i en replik.
Utbildningsminister Jan Björklund har övertygat sina allianskamrater om att införa ordningsbetyg i skolan. Men kritiken har inte låtit vänta på sig. "Jag tror inte på ordningsbetyg. Det kommer inte att ge någonting", säger läraren Maria Lindroth, 57.
De fyra partierna i Alliansen enades igår om att stödja folkpartiets krav på att skolor frivilligt ska få införa ordningsbetyg i högstadiet och gymnasiet.
På tredje försöket lyckas Folkpartiet få med Alliansen – ordningsbetyg ska ges i skolan. Lärarfacken är däremot fortsatt kritiska och dömer ut förslaget.
Det är barn i hem utan studietradition som är de stora förlorarna i en skola utan tydliga kunskapskrav. Det skriver Jan Björklund (FP) i en replik på Andreas Fejes debattartikel.
Så många som var fjärde elev på de kommunala gymnasierna i Jämtland fullföljer inte sin utbildning - och saknar därmed fullständiga betyg. Nu kräver Skolverket att skolorna förbättrar elevernas möjlighet att klara utbildningen.
Om politiker tar forskningsläget på allvar skulle populistiska förslag såsom betyg i lägre åldrar läggas åt sidan. Snarare borde satsningar riktas in mot att öka lärares bedömningskompetens, skriver professor Andreas Fejes.
Trots att Martin Ingvar talar om betygens och de nationella bedömningskriteriernas vikt för att få en likvärdig skola där elevernas sociala bakgrund inte blir lika avgörande som idag, finns det uppenbarligen ett vänster-högerperspektiv på betygen. Det skriver Mathias Bred på ledarplats.